Outhands Internet & Media

SEO trends voor 2017

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Het zal voor de meeste onder ons geen verrassing meer zijn dat SEO belangrijk is voor je website en de vindbaarheid daarvan. SEO blijft zich ontwikkelen en ook in 2017 zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die wij graag met jullie delen. Hieronder volgt een beschrijving van wat SEO precies inhoudt.

“Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.”

Nu het geheugen een stukje is opgefrist gaan we verder met de drie belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van SEO in 2017.

1. Google RankBrain voor SEO

Google heeft RankBrain ontwikkeld om jou als bezoeker sneller, maar vooral beter te voorzien van een antwoord binnen een zoekopdracht. Met behulp van artificial intelligence traint het algoritme zichzelf om patronen te herkennen. Zodra er een zoekterm binnenkomt die Google nog niet eerder heeft gezien, kan RankBrain sneller en beter woorden en zinnen koppelen aan bestaande zoekopdrachten. Dit houdt voor jou in dat je je minder hoeft te focussen op specifieke zoektermen.

Belangrijk om te realiseren hierbij is dat er dus geen menselijke invloed bij het zoekalgoritme komt kijken. Alles is geautomatiseerd en gaat op basis van Machine Learning. RankBrain krijgt Trainingsdata, en maakt vervolgens een algoritme om websites goed te kunnen gaan ranken. Vervolgens wordt dit beoordeeld, en begint het proces weer opnieuw aldus de Internet marketing Universiteit.

2. Mobile-first

Naast Rankbrain is ook ‘Mobile-first’ een belangrijke ontwikkeling op het gebied van SEO in 2017. We leven in een wereld waarop wij mensen voornamelijk alles digitaal doen. Het overgrote deel doet zelfs alles op haar of zijn smartphone. Niet alleen de consument, maar ook de bedrijven gaan steeds meer naar ‘mobile first’. Dit komt omdat steeds meer bedrijven het belang gaan inzien van de mobiele telefoon. Want als de concurrent een betere mobiele ervaring kan leveren, dan is de consument zo overgestapt. Deze ‘verandering’ heeft ook invloed op de SEO. Google geeft mobiel in 2017 de voorkeur boven het gebruik van een pc. Dit houdt in dat een website vandaag de dag responsive moet zijn. Neem met ons contact op om ook jouw website responsive te maken.

3. Voice search

Voice search houdt in dat je via een gesproken stem een zoekopdracht in Google zoekt. Dit kan via Siri of Google Now. De groep bezoekers die op deze manier in Google zoeken is het laatste jaar fors toegenomen. Dit houdt ook in dat de manier van zoeken anders gaat. De zoekterm zal niet bestaan uit ‘losse’ zoektermen, maar uit specifieke zinnen. De Voice search-platforms herkennen de zin en de daarbij horende intentie. Spraak heeft automatisch een sterkere intentie. Zeker de jongere generatie gebruikt al volop Voice search. Dit zal in de toekomst dan ook alleen maar gaan toenemen. Net als Rankbrain moet je op een andere manier naar zoektermen/ en -zinnen kijken.

Outhands kan jou en je bedrijf helpen bij het ontwikkelen van de beste SEO-strategie of het responsive maken van jou website. Wil je meer weten? We vertellen je er graag over onder het genot van een kopje koffie.

Bron: www.pexels.com