Branding voor een startende onderneming

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Branding is een belangrijk onderdeel van een merk. Branding zorgt er voor hoe een consument naar jouw merk kijkt en hoe deze het merk ervaart. De definitie van branding is: het opbouwen van een merkbeleving in de markt (bij de consumenten). Een goed voorbeeld van branding bij een merk is Coca Cola. Elk jaar besteedt dit merk miljoenen euro’s aan marketingactiviteiten zodat jij een beleving bij het merk krijgt. Nu kun je ook zonder die miljoenen een merkbeleving bij de klant creëren.

In het vorige artikel hebben we het al even over de huisstijl gehad. Je hebt inmiddels een naam en een bedrijfsidee, maar hoe moet je nu verder? Voordat je aan branding kunt beginnen zul je eerst een huisstijl moeten ontwikkelen. Daarmee wordt alles bedoeld wat je aan een onderneming kunt zien en waardoor je een onderneming kunt herkennen. Bijvoorbeeld: vormgeving, inrichting, kleur en lettertype. Een huisstijl laat zien waar jij voor staat en hoeft niet te ingewikkeld in elkaar te zitten. Zo is de huisstijl van Coca Cola eigenlijk ook enorm simpel. Toch herken je de rode kleur en de witte letters uit duizenden. Het maakt niet uit in welk land je bent, je herkent de kleur en het lettertype. Je moet als onderneming nagaan welke kleur je wilt gebruiken en welk lettertype. Dit kan, mits je het goed uitvoert, zorgen voor meer klandizie. Klandizie is het vergroten van de huidige klantenkring. Als de huisstijl staat (let op, een huisstijl gaat dus jaren mee) kun je een logo maken en gebruik maken van drukwerk.

Doelen definiëren

Bijna elke onderneming wil uiteindelijk meer klandizie. Meer klandizie zegt alleen niet veel als je niet eerst doelen stelt als onderneming. Want hoeveel klanten heb je als onderneming momenteel? Hoeveel klanten wil je er graag bij hebben? Welke klanten wil je er graag bij hebben? Voordat je ‘meer klandizie’ wilt moet je eerst een paar zaken goed voor ogen hebben. Denk hierbij aan: uitstraling, tutoyeren, meerwaarde ten opzichte van de concurrenten en misschien wel het meest belangrijke: de doelgroep.

Wat wil je als onderneming precies uitstralen? Wil je betrouwbaarheid, creativiteit of professionaliteit uitstralen? Samen met het team van Outhands kunnen wij hierover brainstormen en een plan opstellen. Natuurlijk kun je dit als onderneming ook zelf doen, maar pas op voor een eventuele tunnelvisie. Ook tutoyeren heeft te maken met de uitstraling van jouw onderneming. Wil je de klanten met jou, je of u aanspreken? Dit maakt een enorm verschil in uitstraling. Met jou en je kom je informeel over en met u kom je formeel over op de klant. Wij van Outhands komen graag informeel over want we zijn een informeel bedrijf. Daarom spreken jou als lezer nu met ‘jou’ en ‘je’ aan. Let op: informeel en formeel heeft niets met professionaliteit te maken.

branding Axxon IT

Meerwaarde t.o.v. de concurrent

Meerwaarde ten opzichte van de concurrent: dit klinkt makkelijk maar is het niet. Wat is precies jouw Unique Selling Point (USP)? Wat maakt jouw onderneming en product anders dan die van de concurrent? Het is belangrijk om dit centraal te hebben. Een klant zal dit ook als eerste aan je vragen. Zeker met de huidige techniek waarbij een klant heel gemakkelijk informatie kan opvragen. Een klant wil weten waarom hij voor jou moet kiezen. Ben je beter, goedkoper, sneller? Schrijf het op en spreek het uit.

Het laatste puntje is de doelgroep en deze is misschien ook wel het belangrijkste. Op wie ga je je richten? Wie is de primaire- en wie is de secundaire doelgroep? Wie spreek je als eerste aan en welke personen zijn minder relevant, maar moet je wel in de gaten houden? Schrijf ook dit op en spreek het uit naar de werknemers binnen de onderneming.

Doelen omzetten naar huisstijl

Zoals wij net ook al aangaven is het maken van een huisstijl belangrijk, maar dient het wel goed te gebeuren. Je kunt als onderneming ook een huisstijlboek maken. In dit document beschrijf je precies welke kleuren je gaat gebruiken voor welke onderdelen. Welk lettertype houd je aan en ook de grootte is hierbij belangrijk. Als laatste is het ook nodig om de primaire en secundaire kleuren in het document te beschrijven. Houd er rekening mee dat een huisstijl tientallen jaren meegaat. Een klant herkent een bedrijf aan de huisstijl. Deze verander je dan ook niet zomaar. Het is slim om daarom je huisstijl tijdloos te maken zodat die met elke trend mee kan gaan.

Nu je als onderneming je doel(en) voor ogen hebt is het tijd om de doelen om te zetten naar de huisstijl. Deze twee dienen overeen te komen waardoor je als onderneming sterk staat. Een onderneming met een goede, tijdloze huisstijl en doelen voor ogen zal deze doelen ook sneller behalen.

functionerende website

Goed functionerende website

Zodra een klant meer informatie wil over een onderneming zal deze al snel op het internet rondkijken. Dit is immers de meeste makkelijke en snelste manier om aan informatie te komen. Dit betekent voor jou als onderneming dat ten eerste een website moet hebben. Op de website staat informatie over jouw onderneming, wat je voor de klant kunt betekenen en waar ze jou kunnen bereiken. Verder dien je je huisstijl (zie hierboven) terug te laten komen om de website. Hierdoor ziet de klant dat ze op de juiste website zijn, enkel en alleen dankzij de huisstijl zonder nog een woord gelezen te hebben.

Zodra de klant op Google begint met zoeken naar informatie is het slim om aan de content te werken. Deze content zorgt er namelijk voor dat je een hogere positie in Google krijgt en hierdoor makkelijker gevonden kan worden. Ga het voor je zelf maar eens na. Als je op zoekt bent naar bepaalde informatie in Google en je tikt een zoekterm in, dan komen daar ‘resultaten’ uit. Je klikt vaak de eerste drie resultaten aan en gaat deze bekijken. Je wilt met je website tussen die eerste drie resultaten staan.

Wat Outhands voor jou kan betekenen

In het artikel staan erg veel belangrijke, maar ook moeilijke termen. Wij begrijpen bij Outhands als geen ander dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom helpen wij jou graag bij het creëren van een geschikte huisstijl en alle doelen die daarbij komen kijken. Ook voor de website kun je bij Outhands terecht. We organiseren een brainstormsessie, maken een plan van aanpak en stellen eisen en wensen bij zodra dit nodig is (mits het de juiste aanpak is). Neem contact met ons op en kom gerust eens langs voor een praatje. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com