Re-branding, vernieuwing is goed

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Je hebt al jaren dezelfde huisstijl, maar je merkt dat het tijd is voor verandering. De huisstijl en de communicatiemiddelen passen niet meer bij datgeen wat jouw onderneming moet uitstralen. Je weet zeker dat er meer uit dit alles te halen valt. Dan is het voor jou en je onderneming tijd voor re-branding. Dit is niet makkelijk en daarom leggen wij het je graag uit in het volgende artikel.

Zoals zo vaak gaan de grote merken ons voor op het gebied van re-branding. Dit zorgt er voor dat je even kunt spieken hoe het nou precies moet. Let er wel op dat grote merken zoals Fanta en McDonald’s een budget van miljoenen euro’s hebben. Als kleinere onderneming kan je een re-branding minder rigoureus aanpakken, maar inspiratie opdoen kan altijd.

Fanta

in 2017 heeft het merk Fanta aan re-branding gedaan. Er ging een belangrijk doel aan vooraf. Het merk wil namelijk een jongere doelgroep aanspreken. Om dit voor elkaar te krijgen heeft het gekozen voor een frissere uitstraling. “Het logo is met de hand uitgesneden en vervolgens gedigitaliseerd”, aldus Gijs Brons, brandmanager bij Fanta. Ook zijn de kleuren aangepast om de jonge doelgroep meer aan
te spreken.

De kleuren zijn frisser en de tekst ‘Fanta’ is altijd in het wit te zien. Ook heeft Fanta er voor gekozen om de nieuwe flessen spiraalvormig te maken. Dit heeft als doel de beleving van het drinken van een fles Fanta te veranderen. Zo geeft de spiraalvorm je echt het gevoel dat je de fruitsmaken uit de fles kunt knijpen. Je merkt dat Fanta met de re-branding ingespeeld heeft op een andere doelgroep. Ook kun je met re-branding een andere beleving creëren.

Re-branding mcdonalds

McDonald’s

Wie is er niet groot mee geworden? De McDonald’s. Van alle merken heeft McDonald’s misschien wel het meest ‘gevaarlijke’ re-branding proces gestart. Van het bedrijf waar de kinderen centraal stonden (van menu tot inrichting aan toe) naar een modern en ‘gezond’ bedrijf waar kinderen niet meer centraal staan.

McDonald’s koos voor een andere kleur, van rood naar groen. Dit is al een enorme verandering, omdat iedereen het vertrouwde rood en de gele M kende. Gelukkig is de gele M wel gebleven. Dit heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwde niet helemaal verdwenen is. Ook het interieur moest er aan geloven. Van kleurrijke kleuren en speelinstrumenten, naar een moderne en frisse inrichting. Ook het menu werd aangepast. Zo kwamen er meer salades, Veggie Burgers en Smoothies. Wat je hieruit kunt halen voor jouw onderneming? Een re-branding kan in enkele gevallen groots aangepakt worden, maar hiervoor dien je wel een plan te hebben dat tot in de puntjes bedacht is. Met doelen, (wetenschappelijk) onderzoek en input van meerdere mensen.

Waarom re-branding?

Re-branding doe je niet zomaar, maar er komt een moment waarop het misschien toch aan de orde komt. De hoofdreden voor re-branding gaat vaak om een nieuwe of grotere doelgroep te bereiken. Zo wilde Fanta graag een jongere doelgroep aanspreken en McDonald’s juist een gezondere doelgroep. Je zult als onderneming dus moeten nagaan of je een andere, nieuwe doelgroep wilt aanspreken. Zo ja? Hoe ziet deze nieuwe doelgroep er dan uit en wat spreekt deze nieuwe doelgroep aan? Je zult hiervoor onderzoek moeten uitvoeren dat gebaseerd is op feiten. Meningen en ‘ik denk dat’ gaan hierbij niet werken. Bij Outhands kunnen we jou hier goed bij helpen en een plan opstellen. Gaat het niet of deels om de doelgroep? Dan kun je ook nagaan of je aan re-branding doet of alleen de huisstijl wilt veranderen.

Verbeteren huisstijl

Een re-branding is rigoureus. Daarom komt het voor dat je soms alleen een kleine aanpassing hoeft te doen aan de huisstijl. Dit is minder heftig en makkelijker. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de kleuren net iets feller of minder fel te maken. Een letter in het logo net een klein beetje aan te passen. Dit kan voor jou betekenen dat door deze kleine aanpassing de huisstijl net wat beter bij jou past. Het is slim om na te gaan of deze aanpassingen het waard zijn en of het jouw doelen helpt te bereiken. Is dit het geval, dan kunnen wij samen met jou gaan zitten om te kijken welke aanpassingen nodig zijn om de doelstellingen te behalen en hiermee de doelgroep aan te spreken. Dragen de aanpassingen niet bij aan jouw doelstellingen? Dan is het beter om nog even te wachten. Twijfel je hierover? Neem dan met ons contact op.

re-branding

Verouderde website

Je doet aan re-branding, hebt alles aangepast naar de doelstellingen. Vaak wordt er één item over het hoofd gezien en dat is de website. Ondernemingen zijn vaak bang dat het aanpassen van de website veel werk is en dat ze de URL en content kwijtraken. Wij van Outhands kunnen je garanderen dat dit niet het geval is en willen jou juist aanmoedigen om ook te website onder handen te nemen. Als een website verouderd is krijgt jouw doelgroep een verkeerd beeld van de organisatie. Wij kunnen daarom samen met jou gaan zitten en een plan van aanpak maken. Wat is de doelgroep, welke content moet er op de website (SEO) en welke zintuigen wil je bij de doelgroep prikkelen?

Ook is het belangrijk om te kijken wat er op de verouderde website staat en wat je misschien juist wel mee wil nemen naar een nieuwe website. Het kan ook zijn dat dit alles is en dat de website alleen maar responsive gemaakt hoeft te worden. Een moderne website die van alle gemakken is voorzien en die met de techniek en tijd meegaat is belangrijk voor het contact met jouw doelgroep en om de aandacht van deze doelgroep vast te houden. In een volgend artikel zullen wij hier alles over uitleggen.

Contact met Outhands

Denk je na over re-branding, een nieuwe huisstijl of over aanpassingen op de website? Weet je niet waar je moet beginnen en heb je een creatieve kijk op de zaak nodig? Kom dan eens langs bij Outhands en wij drinken met jou een kopje koffie, thee of een biertje en bespreken alles omtrent deze zaken. Wil je alleen wat meer informatie? Kijk dan even verder rond op de website onder het kopje: ‘wat we doen’.

Bron: www.pexels.com