Een responsive website, wat is dat nu precies?

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Responsive website is een benadering van webdesign waarbij de webdeveloper streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Makkelijk en kort uitgelegd: de website past zich aan op het scherm waarmee een klant de website bekijkt. In dit artikel leggen wij uit wat dit voor een website betekent en welke voordelen u hier uit kunt halen.

Een eigen website

Het hebben van een eigen website is tegenwoordig erg belangrijk. Als we puur en alleen kijken naar het ‘waarom’ en nog niet het ‘design’ merk je dat consumenten echte speurders zijn geworden op het world wide web. De tijden van ‘het telefoonboek’ en ‘de buurvrouw op de hoek’ vervagen steeds meer. Als de consument informatie wil over een bedrijf en haar diensten en/of producten dan zoekt de consument als eerst informatie op het internet. Wat doet het bedrijf precies? Kan het bedrijf iets voor mij betekenen en welke kosten zitten daar aan verbonden? Zijn vragen die veel voorbij komen bij de zoektocht naar een geschikt bedrijf en/of dienst. Als een bedrijf dan geen website heeft dan val je automatisch af, zonder dat je jezelf hebt kunnen bewijzen.

Het is om deze reden extra belangrijk dat je een eigen website hebt. Tegenwoordig is alleen een website alleen niet genoeg. Er zijn veel punten waar een website aan moet voldoen wil je de klanten op de website houden. Dit is zeker het geval wanneer de concurrentie ook een website heeft. Zo moet een website rustig en modern ogen en gericht zijn op de doelgroep. Naast deze aspecten is het ook van belang dat een website past binnen de huisstijl van de organisatie. Weten wat het belang is van een huisstijl? Klik dan hier. Om de concurrentie bij te houden en misschien wel voor te zijn dient een website aan alle technische aspecten te voldoen. Hier valt ook een responsive webdesign onder. Dit zorgt ervoor dat een website zich aanpast naar het scherm waarop gekeken wordt.

Eén website, voor een optimale webervaring

Responsive houdt in dat als consumenten op een mobiel zoeken naar informatie de website goed leesbaar is en zich aanpast aan het kleinere scherm. Een goed voorbeeld van een responsive website is de website van Outhands zelf (uiteraard). Bekijk eerst de website op een computer en laat deze pagina ook openstaan. Als je vervolgens een tablet of mobiel erbij pakt en op deze device ook naar de website van Outhands gaat zal je zien dat alle informatie nog steeds perfect leesbaar is. Naast de leesbaarheid is ook de snelheid nog perfect. De snelheid wordt snel vergeten, maar dit is minstens zo belangrijk als het perfect schalen van de website. In het kopje ‘snellere laadtijd’ verderop in dit artikel gaan wij hier verder op in.

Veel bedrijven gaan ervan uit dat informatie door consumenten enkel en alleen op de computer opgezocht worden. Onderzoek wijst uit dat dit niet het geval is. In een maatschappij waarbij de mobiel als steeds belangrijker en vanzelfsprekender gezien wordt, is het aantal dat informatie op een mobiel of tablet zoekt ook steeds groter. Maar liefst 25- tot 30% van alle zoektopdrachten komen binnen via een mobiel of tablet. Dit aantal zal in de toekomst ook alleen maar hoger gaan uitpakken. Als wij van Outhands naar onze klanten kijken merken wij deze procenten ook echt kloppen. Dit is makkelijk te bekijken via Google Analytics. Neem je als bedrijf de online marketingstrategie serieus dan zit er geen andere keuze op dan voor een responsive website te gaan. Dit zorgt ervoor dat je een website hebt waarbij je content ook op een plek kunt aanpassen.

Website testen via Mobile Friendly van Google (Gratis)

Misschien vraagt u zich nu af of uw website al responsive is en makkelijk inleesbaar op de mobiele telefoon of tablet. Dit kunnen consumenten en bedrijven heel makkelijk zelf (en gratis) testen via Google. Bekijk via ‘Mobile Friendly’ of uw webpagina geschikt is voor mobiele apparaten. De tool voor mobielvriendelijke tests is gebruiksvriendelijk. U hoeft alleen de volledige URL op te geven van de webpagina die u wilt testen. Eventuele omleidingen die zijn geïmplementeerd op de pagina, worden gevolgd door de test. De uitvoering van de test duurt meestal minder dan een minuut.

Testresultaten bevatten een screenshot van hoe Google de pagina ziet op een mobiel apparaat, evenals een lijst met alle problemen die worden gevonden met betrekking tot mobiel gebruiksgemak. Problemen met betrekking tot mobiel gebruiksgemak kunnen van invloed zijn op gebruikers die de pagina bezoeken op een mobiel apparaat (met een klein scherm), zoals kleine lettergrootten (die moeilijk leesbaar zijn op een klein scherm) en het gebruik van Flash (wat niet wordt ondersteund door de meeste mobiele apparaten).

Snellere laadtijd

Nu is het zo dat op een mobiel device (simpel gezegd: uw mobiel), niet alles getoond zoals op een website. Hier is een reden voor. De gebruikservaring op een kleiner scherm is anders dan bijvoorbeeld op een computer. Outhands werkt om deze reden met ‘Mobile-First’. Dit houdt in dat een mobiel niet alle elementen van de website laadt waardoor de laadtijd sneller is. Wanneer een mobiel alles gaat inladen is dit enorm nadelig voor de laadtijd. Vandaar deze keuze. Dit betekent overigens niet dat er belangrijke informatie of elementen ontbreken. ‘Mobile First’ bekijkt welke elementen voor op de mobiel overbodig zijn.

De website van Outhands is bijvoorbeeld Mobile First gebouwd. Bekijk onze website eens op een smartphone, een tablet en een desktop en zie de verschillen en daarmee de verschillende mogelijkheden. Bij Outhands zorgen wij er altijd voor dat uw website up- to -date is en dat de website voorzien is van de laatste technieken. Verder is bij Outhands, zoals hierboven beschreven, de laadtijd enorm belangrijk. Deze kunnen wij op kantoor testen om te zien dat ook bij een responsive website de laadtijd niet achteruit gaat.

Meer weten over responsive websites?

Wilt u meer weten of responsive website en wat wij voor u hierbij kunnen beteken? Twijfel niet en neem met ons contact op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie over responsive website. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com