Social media, is uw onderneming geschikt?

Geplaatst op door Jhemyla van Es

We horen het zo vaak om ons heen: “U moet echt gebruik maken van social media” en “Maakt u nog geen gebruik van social media?”. Het is waar dat we inderdaad niet meer onder het gebruik van social media uitkomen. Het is gratis, makkelijk en bereikt uw doelgroep. Bij Outhands snappen we ook dat de wereld van social media groot en ingewikkeld kan zijn als u er nog nooit mee te maken heeft gehad. Daarom leggen wij in dit artikel de verschillende soorten uit. Daarbij helpen we graag uit te vinden welke soort nou het beste bij uw onderneming past.

Vormen van social media

In de jaren ’90 werd er nog volop gebruik gemaakt van massacommunicatie, traditionele media en eenrichtingsverkeer. Deze vormen van communicatie zijn nu in het hedendaagse medialandschap niet meer voor te stellen. Bedrijven maken uiteraard nog gebruik van traditionele media, maar wel in combinatie met social media. Vandaag de dag zijn er dan ook tientallen verschillende soorten media. We beschrijven eerst welke soorten er zijn:

Facebook, Instagram en LinkedIn

Facebook. Misschien wel de meeste bekende vorm van social media. Dit is ook niet zo gek want Facebook is ook het grootste sociale netwerk die er bestaat. Facebook heeft maar liefst 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Gebruikers gebruiken Facebook zowel privé als zakelijk. Je merkt dat consumenten vaak informatie opzoeken op Facebook.

Instagram maakt alleen gebruik van foto’s. Bedrijven vertellen een verhaal d.m.v. foto’s en proberen op deze manier ook hun huisstijl over te brengen. Zo heeft @KLM bijvoorbeeld 748.000 volgers op Instagram en gebruiken ze de volgende headline: KLM Royal Dutch Airlines Welcome to our official Instagram account. We are happy to have you on board! Please contact our Facebook team for service questions.www.klm.com (Hier ziet u het belang van Facebook en een website weer terug).

LinkedIn is een online Curriculum Vitae, maar dan uitbreid en compleet gericht op de zakelijke markt en netwerken. Momenteel heeft LinkedIn 6 miljoen Nederlandse gebruikers. Naast een persoonlijke Curriculum Vitae pagina kan een onderneming ook een bedrijfspagina aanmaken met daarop informatie over de diensten van het bedrijf.

Pinterest, Snapchat en Twitter

Pinterest is net zoals Instagram ook gebaseerd op het laten zien van foto’s. Gebruikers kunnen foto’s ‘pinnen’ en toevoegen aan ‘borden’. Deze borden moet u voorstellen als een ouderwetse moodboard. Pinterest heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een toename van 50 procent ten opzichte van een jaar terug. Gebruikers voeren maandelijks 2 miljard zoekopdrachten uit op Pinterest en brengen maandelijks gemiddeld 98 minuten door op het platform. In Nederland heeft Pinterest twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn.

Snapchat heeft in 2016 een enorm vlak aan populariteit gewonnen. Binnen twee jaar is het platvorm gegroeid naar 150 miljoen actieve gebruikers. Tweederde van hen post elke dag iets. Er worden meer dan 750 miljoen snaps per dag verstuurd en 1 op de 3 gebruikers maakt zelf Stories. Bij Snapchat maak je een foto of video en verstuur je deze naar volgers. Deze volgers kunnen deze foto of video vervolgens een paar seconden zien voordat die weer verdwijnt.

Twitter heeft wereldwijd 315 miljoen volgers, maar neemt in populariteit af. Twitter is een gratis internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 160 tekens publiceren. Het is een sociaalnetwerksite waarbij mensen op elkaar kunnen reageren en elkaar kunnen volgen. Veel politici, artiesten, sporters en andere mediafiguren hebben een Twitteraccount.

Op welke Social media zit uw doelgroep

Veel bedrijven voelen zich verplicht gebruik te maken van social media. Dit doen deze ondernemingen dan vervolgens zonder naar de doelgroep te kijken. Op deze manier bent u niet gericht bezig met communicatie en zal er niet veel resultaat uitkomen. Daarom beschrijft Outhands voor u welke doelgroep op welk kanaal zit:

Facebook is in alle leeftijdscategorieën populair wat dit platvorm enorm uniek maakt. Het blijkt wel bij 15- 19 jarige in populariteit af te nemen. Doordat je bij Facebook enorm gericht kunt adverteren vanaf een klein bedrag (gebruik van Facebook is gratis, adverteren niet) maakt dit een aantrekkelijk platvorm voor onderneming.
Instagram en Snapchat is een netwerk dat vooral door jongeren actief gebruikt wordt. De leeftijd van deze gebruikers gaat tot 39 jaar, vanaf deze leeftijd zijn er nauwelijks gebruikers. Heeft u producten of diensten die vooral bij de 40-plussers moet binnenkomen? Dan maak je geen gebruik van Instagram of Snapchat.
LinkedIn is razend populair bij de doelgroep tussen de 20 en 64 jaar. LinkedIn is een heel goed platvorm om blogartikelen te promoten. Op dit platvorm kunt u als onderneming ook goed laten zien waar u voor staat en welk soort mensen er werken.
Pinterest. De meest actieve doelgroep op Pinterest is die van 20 tot en met 39 jaar. Het is qua leeftijd te vergelijken met Instagram en Snapchat. Omdat Pinterest niet werkt met een algoritme zoals Facebook en Instagram, is het echter wel een makkelijker te onderhouden platform.

Is er genoeg tijd?

Een veelgemaakte fout op het gebied van social media is het ‘geen tijd’ hebben. Onderneming kunnen enorm veel bereiken op het gebied van social media, maar daar gaat wel veel tijd en energie inzitten. Niemand heeft wat een Facebookpagina van een willekeurig bedrijf, waar 8 maanden geleden voor het laatst op geplaatst is. Ongeacht van welke vorm je gebruikt maakt, het is belangrijk om minimaal één keer in de week iets te posten. Het liefst elke dag waarbij de onderneming de interactie opzoekt met uw volgers.

Wel gebruik willen maken van social media, maar geen tijd? Dan doet u er beter aan om dit door een externe partij te laten doen. Bij Outhands houden wij de Facebook- en LinkedInaccounts van verschillende onderneming bij. Het beste blijft wel door dit zelf bij te houden, maar mocht die echt niet lukken dan helpen wij u graag.

Wat is het doel van uw social mediacampagne?

Een campagne kan verschillende doelen hebben. Het eerste doel is inspireren van consumenten. Vooral bij het gebruik van Pinterest en Instagram is dit een enorm belangrijk doel. Bij LinkedIn is het doel voornamelijk connecten met klanten en consumenten en via de bedrijfspagina een stukje informatievoorziening. Bij Outhands gaan we met de klanten rondom de tafel zitten om te kijken wat uw doel is en welke vorm van social media het beste is. Dit kan ook een combinatie van verschillende vormen zijn. Neem voor vragen over doelstellingen op het gebied van social media contact met Outhands op en misschien kunnen wij iets voor u betekenen.

Leuke voorbeelden

Heeft u voornamelijk voorbeelden nodig om te zien wat wij bedoelen met dit artikel? Bekijk hier dan eens de Facebookpagina van Heineken. Met ruim 23 volgers(!) is dit account enorm populair en is het een perfect voorbeeld voor hoe een Facebookaccount eruit moet zien. Wat ook belangrijk is bij deze pagina is de interactie met de mensen die reageren op een post. Heineken -maar ook KLM- zijn hier enorm sterk en professioneel in.

Om ook meteen een goed voorbeeld van Instagram te geven bekijken we het profiel van GoPro. Met ruim 13 miljoen volgers is dit een enorm account. GoPro laat via hun Instagram enorm goed zien waar zij voor staan en wat u kunt verwachten van -jawel- de GoPro. Alle beelden op hun Instagramaccount zijn namelijk gemaakt met een GoPro. Bij het zien van deze beelden kun je er eigenlijk niet meer onderuit dat u ook op vakantie wil met zo’n camera die zulke prachtige beelden maakt.

Contact met Outhands

Uw social media laten beheren door de marketeer van Outhands? Dat kan. Kom eens langs bij Outhands en wij drinken met u een kopje koffie, thee of een biertje en bespreken alles omtrent social media. Wilt u alleen wat meer informatie? Kijk dan even verder rond op de website onder het kopje: ‘wat we doen’.

Bron: www.pexels.com