Tekst schrijven, gebruik juiste content

Geplaatst op door Jhemyla van Es

“Pfff, we moeten nog steeds een tekst schrijven voor op de website. Ik denk dat we het maar weer naar volgende week verschuiven.” Een veelgehoord probleem binnen organisatie is het schrijven van content op een website of voor een blogartikel. Waar te beginnen en hoe dan verder als dat begin er eenmaal is? Wij helpen u graag een handje op weg.

Het begin van een tekst schrijven, stramien maken

Het meest vervelende onderdeel van het schrijven van een tekst is altijd het begin. Ik (Jhemyla) begin altijd met het maken van een stramien. De trucjes om een tekst aantrekkelijk te maken komt later. Het begint bij het bedenken van het onderwerp. Waar moet de tekst die u wilt schrijven precies over gaan? Ik wist dat ik voor dit blogartikel het ging hebben over ‘teksten schrijven’.
Vervolgens moet u gaan bedenken wat de subkoppen in de tekst zijn. Deze subkoppen gaan zorgen voor de alinea’s. Meestal plan ik het ook zo dat ik het totaal aantal woorden neem (dit artikel moet minimaal 1000 woorden zijn) en deze verdeel over de alinea’s. Ik heb ongeveer vijf subkoppen dus per subkop ‘moet’ ik rond de 200 woorden schrijven wil ik op 1000 woorden uitkomen.

Steekwoorden

Vervolgens zorg ik per subkop dat er wat steekwoorden op papier staan. Wat moet er per subkop precies naar voren komen. Dit zorgt bij mij voor overzicht en structuur en maakt het schrijven van de tekst vervolgens een stuk makkelijker. Het duurt op deze manier zeker wel een goed kwartier voordat je kunt gaan beginnen met schrijven, maar u zult zien dat het gaandeweg makkelijker gaat. Loop je bij dit onderdeel al meteen vast? Zoek eens rond op het internet wat andere over dit onderwerp schrijven. Let op: teksten overnemen mag nooit, maar u kunt altijd inspiratie opdoen en het naar u eigen woorden vertalen.

Tekst schrijven, gebruik juiste content

Een pakkende titel

De titel van een tekst moet de ‘wat’ van de 5w’s opvatten. De vijf w’s staat voor:

  1. Wie
  2. Wat
  3. Waar
  4. Wanneer
  5. Waarom

Wat staat voor ‘wat gaat u bespreken binnen dit blogartikel’? Naast dit begrip zijn er meerdere aspecten die ervoor zorgen dat een titel pakkend en opvallend is. Zo kun je ‘lijstjes’ toevoegen aan je titel. Lezers vinden het interessant als er in een titel: 10 redenen om, staat. We houden met zijn alles van lijstjes omdat we met zijn alle steeds minder tijd hebben. Naast de lijstjes is het ook erg slim om de lezer nieuwsgierig te maken. We zijn wat dat betreft allemaal nieuwsgierige aagjes. Een titel zoals spoiler alert en nog niet eerder getoond zijn juiste voorbeelden.

Verder is het van belang dat een titel een probleem oplost. In het geval van dit artikel is het probleem dat u -de lezer- niet weet hoe een tekst juist beschreven moet worden. Door het beschrijven en delen van mijn tips en oplossingen is het de bedoeling dat u na dit artikel een tekst kan schrijven. Naast het oplossen van een probleem mag een titel ook nooit te lang zijn. De titel moet direct de aandacht pakken van de lezers en dat gebeurt niet als deze te lang is. Op blogkracht kunt u alles nog eens extra doorlezen op het gebied van titels.

Op een rijtje:

  • De titel moet de lading dekken
  • Maak gebruik van cijfers en lijstjes
  • Maak de lezer nieuwsgierig
  • Los een probleem op

Wees concreet en duidelijk bij een tekst schrijven

U kent het vast wel, van die ellendig lange verhalen waar geen eind aan komt. Vaak bent u zo’n verhaal na een paar paragraven al zat. Mensen lezen een tekst al scannend en pikken stukjes uit de tekst. Het is daarom erg belangrijk om per alinea tot een conclusie te komen, een antwoord. Misschien heeft u bij een tekst schrijven alleen moeite met het begin. Dan leest u alleen de alinea dat over ‘het begin’ gaat. Heeft u moeite met een pakkende titel dan gaat u het stuk over ‘het begin’ niet eens lezen. U zult meteen doorscrollen naar het stuk over ‘een pakkende titel’.

Dit geldt net zo goed voor het lezen van de alinea’s. U leest deze om tot een antwoord op uw vraag te komen. Als wij onder het stukje ‘een pakkende titel’ alleen gaan vertellen dat die pakkend moet zijn, dan bereikt u niks. Daarom leggen wij uit hoe je de titel pakkend kunt maken. Dit doen wij door middel van uitleg en het geven van duidelijke en actuele voorbeelden. Onderaan de alinea zetten we alle punten nog even duidelijk voor u op een rijtje. Op deze manier kunt u snel de tekst terugvinden en is alles overzichtelijk.

Tekst schrijven gebruik juiste content

Maak gebruik van bulletpoints

Het gebruik van bulletpoints in een tekst heeft verschillende doeleinde. Bulletpoints maakt het lezen van een tekst eenvoudiger en leuk. Het is weer wat anders dan een lap tekst en breekt daarmee de lange, onoverzichtelijke teksten. Het is daarom ook belangrijk dat de informatie die in de bulletpoints voorbij komen direct antwoord geeft op de subkop. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van bulletpoints voor 78% meer kliks zorgt. Je gebruikt ze wanneer:

  • Een zin met 2 of meer komma’s.
  • Een paragraaf die begint met het woordje “en” of “of”.
  • Een zin met een puntkomma (of meerdere puntkomma’s).
  • Een reeks voordelen, eigenschappen of argumenten die na elkaar worden vernoemd.

Samenvattend

Het is belangrijk dat u begint met het maken van een stramien. Deze bestaat uit een titel en subkoppen. Schrijf per subkop op wat u wil vertellen. De titel moet pakkend zijn waardoor de lezer het verhaal wil lezen. Wees altijd concreet en duidelijk in de teksten zodat een lezer weet waar hij of zij aan toe is. Maak tenslotte gebruik van bulletpoints. Dit leest makkelijk en zorgt voor een hogere klikbaarheid.

“Lees hier ons vorige artikel over een responsive website”

Meer weten over tekst schrijven?

Wilt u meer weten over het schrijven van teksten en wat wij voor u hierbij kunnen beteken? Twijfel niet en neem met ons contact op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie over responsive website. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com