Outhands Internet & Media

Het gebruik van Google Analytics

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Het onderwerp van dit artikel gaat over Google Analytics. We hebben het al gehad over branding, responsive websites, social media en teksten schrijven. Deze onderwerpen zijn allemaal even belangrijk. Deze onderwerpen dragen bij aan de uitstraling van een onderneming. Minstens zo belangrijk is het meten van al die marketingactiviteiten. In dit artikel gaan wij uitleggen wat Google Analytics inhoudt en waarom het gebruik belangrijk is.

Dit is Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om een duidelijk beeld te geven van de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kunt u eventuele reclamecampagnes en delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker. Google Analytics geeft op het dashboard enkele belangrijke functies weer.

Functies

  • Aantal gebruikers: Het totaal aantal bezoeken aan de website.  Binnen het aantal bezoeken zijn er bijvoorbeeld twee varianten: ‘alle gebruikers’ en ‘unieke gebruikers’.
  • Paginaweergave: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven.
  • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina. Voorheen ook wel bekend als het “weigeringspercentage”. Een hoog bouncepercentage geeft aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal.
  • Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.

Daarnaast geeft Google Analytics ook duidelijk aan hoe de bezoekers op de website komen. Dit kan zeer belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van de website in de zoekmachine van Google.

Google analytics

Rapportage in Realtime

Met Realtime is het mogelijk om toezicht te houden op de invloed die nieuwe campagnes en veranderingen heeft. U kunt Realtime gebruiken voor de volgende doeleinden:

  • Bijhouden of nieuwe en gewijzigde inhoud op uw site wordt bekeken;
  • Inzicht krijgen in het gebruik van uw mobiele app door het bijhouden van gebeurtenissen;
  • Zien of een eendaagse promotie verkeer naar uw site of app genereert;
  • Welke pagina’s daarbij worden bekeken;
  • Bijhouden welke invloed een bericht op een blog/sociaal netwerk of een tweet op uw verkeer heeft;
  • Verifiëren of de trackingcode op uw site of app werkt;
  • Behaalde doelen bijhouden terwijl u wijzigingen in uw website test.

Vrije variabelen

  • Levenscyclus van aangepaste dimensies en statistieken
  • De levenscyclus van aangepaste dimensies of statistieken bestaat uit vier fasen:
  • Configuratie: u definieert uw aangepaste dimensies en statistieken met een index, een naam en andere eigenschappen, zoals bereik.
  • Verzameling: u verzendt de waarden van de aangepaste dimensies en statistieken naar Analytics vanuit uw implementatie.
  • Verwerking: uw gegevens worden verwerkt aan de hand van de definities voor uw aangepaste dimensies en statistieken. Eventuele filters voor rapportweergave.
  • Rapportage: u maakt met behulp van uw aangepaste dimensies en statistieken nieuwe rapporten in de gebruikersinterface van Analytics.

Configuratie

Voordat u de waarden van de aangepaste dimensies en statistieken naar Analytics kunt verzenden, moeten ze eerst worden omschreven in een Analytics-property. Elke Analytics-property heeft 20 indexen beschikbaar voor aangepaste dimensies. Verder nog eens 20 indexen voor aangepaste statistieken.

Bij het definiëren van een aangepaste dimensie of statistiek moet u de naam en andere configuratiewaarden op een bepaalde index specificeren. Aangepaste dimensies hebben de volgende configuratiewaarden:

Configurentiewaarden

  • Naam: de naam van de aangepaste dimensie zoals die in uw rapporten wordt weergegeven.
  • Bereik: bepaalt op welke gegevens de aangepaste dimensie of statistiek wordt toegepast. Meer informatie over bereik.
  • Actief: bepaalt of de waarde van de aangepaste dimensie of statistiek al dan niet wordt verwerkt. Inactieve aangepaste dimensies kunnen nog steeds in rapporten worden weergegeven, maar hun waarden worden niet verwerkt.
  • Aangepaste statistieken hebben de volgende configuratiewaarden:
  • Naam: de naam van de aangepaste statistiek zoals die in uw rapporten wordt weergegeven.
  • Type: bepaalt hoe de waarde van de aangepaste statistiek in rapporten wordt weergegeven.
  • Minimum-/maximumwaarde: de minimum- en maximumwaarden die worden verwerkt en in uw rapporten worden weergegeven.
  • Actief: bepaalt of de waarde van de aangepaste statistiek al dan niet wordt verwerkt. Inactieve aangepaste statistieken kunnen nog steeds in rapporten worden weergegeven, maar hun waarden worden niet verwerkt.
  • Aangepaste dimensies en statistieken kunnen in de gebruikersinterface van Analytics worden gedefinieerd.

Wanneer u eenmaal een aangepaste dimensie of statistiek heeft gedefinieerd, moet u de naam of het bereik ervan zo mogelijk niet meer bewerken. Raadpleeg Implementatieoverwegingen voor meer informatie over hoe wijzigingen in deze waarden uw rapportage kunnen beïnvloeden.

Geavanceerde segmentatie

Een segment is een subset van uw gegevens in Google Analytics. Een segment kan bestaan  uit gebruikers van een bepaald land of regio. Een ander segment kan bestaan uit gebruikers die bepaalde producten hebben gekocht, of een specifiek gedeelte van uw site hebben bezocht.

Met segmenten kunt u die subsets gegevens isoleren en analyseren. Zodat u de trends voor verschillende componenten van uw bedrijf kunt ontdekken. Als u bijvoorbeeld vaststelt dat gebruikers uit een bepaalde geografische regio bepaalde producten niet meer zo vaak kopen als voorheen, kunt u nagaan of een concurrerend bedrijf dezelfde producten voor lagere prijzen aanbiedt. Verder, als blijkt dat dit het geval is, kunt u hierop reageren.

U kunt segmenten ook gebruiken als basis voor doelgroepen. U kunt bijvoorbeeld een segment maken voor gebruikers die uw pagina’s met herenkleding bezoeken.  Vervolgens alleen die gebruikers targeten (uw doelgroep) met een campagne. Deze is ten slotte gericht op de nieuwe items die u aan die pagina’s toevoegt.

Wat kan Outhands voor u betekenen op het gebied van Google Analytics?

Wilt u meer weten over het gebruik van Google Analytics? Wilt u gebruik maken van de diensten van Google Analytics? Twijfel niet en neem met ons contact op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie Google Analytics Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Ten slotte, voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com