De 7 belangrijkste online marketingtrends van 2018

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Het is december en dat betekent dat veel organisaties druk bezig zijn met een nieuw marketingplan. Wat veel ondernemingen vaak vergeten is dat er voor het marketingplan eerst de trends nog komen. De trends bepalen voor een groot deel een effectief marketingplan. Ondernemingen willen natuurlijk inspelen op deze laatste trends om niet achter te blijven op de concurrentie. Het is hierbij uiteraard belangrijk om dicht bij een missie en visie te blijven. Welke marketingtrends komen er aan in 2018? Dat lees je hier.

Wat een onderneming leert van deze marketingtrends:

  • Custom-made marketing is de nieuwe trend op het gebied van adverteren.
  • In 2018 zal 80% procent van de Facebookcontent uit video bestaan.
  • Live chat is een ideale manier van gehoor geven aan de wensen van de klant.

1. Personalisatie

Het is per definitie niet een heel nieuwe trend, maar wel één waar het nog meer om gaat draaien: personalisatie. Het is geen verrassing dat alle social media tegenwoordig overstroomt met content. Per seconden komen er honderden, misschien wel duizenden, nieuwe soorten content bij. Dit maakt het voor een onderneming extreem lastig om op te vallen. Nog lastiger is het voor de consument om al deze content op te nemen in het brein. Nieuwe content moet tegenwoordig prikkelen en aanspreken, ook wel custom-made marketing. Marketing die op maat gemaakt is voor een onderneming.

Uit onderzoek is gebleken dat millennials niet meer geïnteresseerd zijn in de traditionele vorm van marketing. De millennials zijn een demografische generatie, volgend op de pragmatische generatie. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1980 en 2000. Hun vormende jaren hadden zij aan het begin van het nieuwe millennium. Een advertentie moet persoonlijk en relevant zijn. Daarbij hoort een vertaalslag van data naar content. Hoe meer er bij een onderneming bekend is over de ontvanger, hoe effectiever de boodschap is.

2. Video

Een ontwikkeling die enorm hard gaat, is die van video content. Het is zelfs de snelst groeiende advertentievorm. Mark Zuckerberg gaf vorig jaar al aan dat Facebook in 2018 voor 80% uit video content zal bestaan. Het is daarom van belang dat een deel van het marketingplan bestaat uit video content. Een onderneming loopt kansen mis als het niet aan deze trend meedoet. Nog te vroeg voor zoveel video content? Zorg dan dat het op de agenda komt te staan voor 2019. Dan is 2018 voor het ‘wennen’ aan het idee en het bedenken van leuke en informatieve content.

De reden waarom video zo populair is, is vanwege de ‘mobile first’ trend. De consument bekijkt een heel groot deel op de mobiele telefoon. Zeker de millennials zoal eerder beschreven doet bijna alles op de telefoon (behalve bellen). Wanneer je als onderneming niet meedoet met deze trends raakt de consument enorm snel uitgekeken, en dat is nou net wat je niet wilt.

3. Ephemeral marketing

Onder de jongeren is deze vorm van marketing enorm populair in de vorm van Snapchat en Instagram stories. Ephemeral content is content dat na 24 uur weer ‘verdwijnt’. Bij Snapchat gebeurt dit in de vorm van video’s die een verhaal vertellen. De verzender bepaalt hoe lang de ‘kijker’ het beeld mag zien. Daarna verdwijnt het weer en is het nooit meer zichtbaar. Onder generatie Z zijn deze apps enorm populair geworden en niet meer weg te denken uit het dagelijks beeld.

Ephemeral content is niet opdringerig, maar versterkt wel het gevoel van exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out (FOMO) – de lijfspreuk van Generatie Z. Het past bovendien perfect binnen de tendens van authentieke merkcontent. Na Snapchat kwam Instagram met hetzelfde idee. Sommige campagnes krijgen meer dan 2 miljoen views. Als een onderneming genoeg geld neerlegt, kan het een enorm bereik creëren.

Ephemeral marketing blijft ook in 2018 enorm populair. De uitdaging is om het snelle, prikkelende te combineren met een sterke boodschap. Zonder al te veel inhoudelijke informatie.

4. Location based marketing

Het is al langere tijd populair, maar zorgt voor wat wantrouwen onder de consument, weten waar de consument zich bevindt. De trend van location based marketing (LBM) groeit ook in 2018 weer verder en zal de kloof tussen on- en offline verder verkleinen. Location based marketing maakt gebruik van de locaties van de doelgroep om contact te leggen op een voor hen relevante tijd én plaats. De vorm daarvan loopt sterk uiteen: van het versturen van push-berichten met kortingsbonnen zodra een consument de winkel binnenstapt tot het tonen van Facebook-advertenties tijdens evenementen en concerten.

Dit gebeurt momenteel volop online, maar zal zich ook naar offline gaan verplaatsen. Het gat tussen de on- en offline wereld zal met de komst van location based marketing alleen maar kleiner worden. Op deze manier komt een onderneming enorm dichtbij de doelgroep, dichter dan ooit mogelijk is geweest. Hoe ziet dit er dan uit? Stel je staat op Utrecht centraal en de trein rijdt letterlijk voor je neus weg waardoor je nu een half uur moet wachten. Net op dat moment komt er via een Facebookadvertentie een aanbieding voor het koffietentje op het station waardoor je voor €1,50 kunt wachten met een overheerlijke cappuccino.

Dit zijn voor de marketeer enorm mooie ontwikkelingen, maar er kleeft een groot nadeel aan: privacy. Dit is onder de consumenten al een gevoelig onderwerp. Tegenwoordig is alles wat we doen ‘online’ bekent. Zeker met de location based marketing maakt de marketeer gebruik van WIFI en GPS-signalen. Hoever mag iemand gaan om met deze gegevens aan de slag te gaan? Het is de kunst om de doelgroep te bedienen in plaats van af te schrikken en daar ligt het venijn.

5. Micro-influencers

Tegenwoordig prikken de consumenten zo door advertenties heen. Zeker de traditionele advertenties waarbij sprake is van eenrichtingsverkeer en het gebruik ‘stockfoto’s’. Een stockfoto is een foto die een fotograaf via een stockbureau (beeldbank) verkoopt. De foto is niet exclusief en kan door meerdere partijen worden aangekocht. De doelgroep zal deze foto direct herkennen als zijnde ‘nep foto’. Dit is de reden waarom in 2018 alle ondernemingen hun advertenties authentiek en echt moet maken. Een juiste manier om dit te doen is via influencers.

Iemand wordt als influencer gezien wanneer hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het (koop)gedrag van (andere) consumenten op een webshop en winkel. De influencer vormt het centrale punt binnen influencermarketing.

Voorheen gingen bedrijven alleen in zee met de meest grote influencers. Diegene met miljoenen volgers. Een influencer met miljoenen volgers biedt niet meer garantie dan een influencer met een paar tienduizenden volgers. Dit wordt ook wel een micro-influencer genoemd. De inzet van een micro-influencer met minder, maar voor een merk relevante volgers, is daarentegen veel effectiever.

Niet alleen de micro influencer is een grote verandering in 2018, ook de hoeveelheid influencers gaat veranderen. Voorheen hadden ondernemingen tientallen, verschillende influencers die elk één keer iets over het product schreven. In 2018 is de trend om drie of vier influencers voor langere tijd aan een onderneming te koppelen. Deze influencers zijn loyaal aan het merk en dienen als verlengstuk van het eigen contentcreatieteam.

6. Direct klantcontact

Het is een bekend fenomeen: het bellen van een klantenservice waar je vervolgens eerst 10 minuten in de wacht moet staan. Of het sturen van een e-mail naar een bedrijf waar vervolgens nooit meer op geantwoord wordt. Anno 2018 kan dit echt niet meer. Klanten moeten direct contact kunnen leggen met een onderneming. Geen lange wachttijden, lange keuzemenu’s en lastige omwegen. Enorm populair is het gebruik van Whatsapp door organisaties. Ook niet heel erg gek want Whatsapp kent maar liefst 10,9 miljoen gebruikers. De klant zelf is 24/7 online en verwacht dit tegenwoordig ook steeds vaker van de klant.

We schreven al eerder het volgende artikel: Live chat: waarom het werkt. In dit artikel kwamen we tot de volgende conclusie: Live chat is een ideale manier van gehoor geven aan de wensen van de klant. De klant kan zijn of haar verhaal doen via de live chat. Vervolgens kan een bedrijf heel gemakkelijk hierop antwoorden. Het klantencontact wordt met de live chat weer een stukje vergroot. Onbewust zorgt die intensievere contact voor een natuurlijke wijze van contact hebben.

Ook al maakt een klant geen gebruik van de live chat, het alleen al zien van de functie zorgt bij klanten voor een voltooid gevoel. Zodra een klant ervaart dat er geluisterd en vooral gereageerd word door een bedrijf, zal deze klant zeer zeker sneller terugkeren. Even een snelle vraag, een tip of compliment kunnen heel gemakkelijk via de chat doorgegeven worden.

7. Account based marketing

In 2017 zagen we dat b2b-bedrijven steeds vaker gedwongen worden voor een data-driven aanpak te kiezen. Op die manier verzamelden zij kostbare kennis van en inzichten in het gedrag van de doelgroep. De nauwgezette en creatieve koppeling van data aan content heeft de laatste daardoor relevanter en waardevoller gemaakt voor de ontvanger. In 2018 ligt er daarom ook bij account based marketing (ABM) een uitgelezen kans om personalisatie op het web om te zetten in écht relevante leads.

Bij account based marketing identificeert een onderneming potentiële klanten aan de hand van hun achtergrond in specifieke branches of bedrijven. Deze identificatie stelt je in staat om al je online campagnes aan te passen en af te stellen tot op individueel niveau. Optimaliseer bijvoorbeeld eenvoudig je website voor potentiële klanten

Resultaat? Een lagere bounce ratio op je website en meer waardevolle leads. Een relevante site biedt waarde voor de gebruiker en meer conversie voor jou als marketeer. Met deze vorm van marketing kun jij je online rendement dus flink verhogen.

Uitdagingen en kansen in 2018

Veel uitdagingen in 2018 dus, maar ook veel nieuwe kansen! Het sleutelwoord? Personalisatie. Om de concurrentie af te schudden en zo meer bereik en conversie voor jouw merk te genereren, moet je weten wat je doelgroep beweegt. Houd de trends voor 2018 daarom nauwlettend in de gaten, maar met een kritische blik. Niet ieder merk hoeft elke trend te volgen. Wees authentiek, blijf dichtbij de kernwaarden van je bedrijf en haak in op de trends die jouw merk sterker maken.

Bron: www.pexels.com