Groeien op Instagram en wat daarbij komt kijken

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Beeld en video’s zijn populairder dan ooit. Voorspellingen geven aan dat die alleen maar meer zal toenemen in 2018. Meer dan 80% zal dan uit video en foto content met weinig tekst bestaan. Instagram is een perfect platform voor het delen van beelden en video’s (ook wel stories genoemd). Erg belangrijk voor het groeien op Instagram is: het maken van Instagram Stories en focus hebben op een onderwerp en doelgroep. Misschien wel het meest belangrijke: het analyseren van de statistieken. Hoe je dit precies aanpakt voor je bedrijfs instagram-account lees je hier.

Belangrijkste punten van: groeien op Instagram en wat daarbij komt kijken:

  • Beter een kleine groep volgers die echt betrokken zijn, dan een grote groep die niet betrokken is.
  • Zorg voor een perfecte fotofeed zodat gebruikers veranderen in volgers.
  • Maak als bedrijf een bedrijfsprofiel aan op Instagram.

Stories op Instagram

Instagram heeft momenteel meer dan vier miljoen gebruikers. Deze gebruikers lopen alleen maar meer op. Het dagelijkse gebruik is in het afgelopen jaar met maar liefst 160% gegroeid, van 300 naar 500 miljoen. Wat hierbij een belangrijke rol heeft gespeeld is het toevoegen van het zogeheten ‘stories’. Stories zijn een compilatie van losse foto’s (3 seconden) of video’s (die max 10 seconden duren) die door Instagram-gebruikers voor 24 uur de wereld in gestuurd kunnen worden en zichtbaar zijn voor hun volgers. Daarna verdwijnen de stories automatisch van het profiel.

Meer interactie door focus

In het bedrijfsleven is het enorm belangrijk om een duidelijke focus te hebben. Dit is voor het gebruik van Instagram niet anders. Het is van belang om je doel(groep) en onderwerp zo goed mogelijk af te bakenen. Beter een kleine groep volgers die echt betrokken zijn, dan een grote groep die niet betrokken is. Dit is niet alleen beter voor ‘de verkoop’ van een eigen verhaal, het algoritme van Instagram vraagt ook om interactie. Geen interactie betekent geen zichtbaarheid onder de eigen doelgroep en daarbuiten. Alleen adverteren biedt dan oplossing.

Alles met een klein scherm

Alles gebeurt tegenwoordig op een klein scherm. Zeker het gebruik van Instagram gebeurt voor 95% op een mobiele telefoon. Het is daarom handig om de focus naar een klein scherm te verplaatsen. Op een klein scherm zien volgers in één oogopslag minder, maar het moet wel pakkend zijn. Laat in een biografie op Instagram goed zien waar een bedrijf voor staat en maak dit ook duidelijk met een pakkende foto. Dit is van groot belang want anders zijn de lezers zo weg.

Het belang van een perfecte fotofeed

Het is verstandig om in je fotofeed voor een bepaalde stijl te gaan. Gebruikers van Instagram houden van herkenbaarheid en perfectie. Dit kan een gebruiker realiseren door gebruik te maken van licht, donker, industrieel en kleurrijk. Laat ook bij de fotofeed de huisstijl volop terugkomen. Een goed voorbeeld van een perfecte Instagram fotofeed is die van Coolblue. In de biografie staat het volgende:

Alles voor een glimlach. Bij Coolblue doen we #allesvooreenglimlach. Hoe we dat doen? Dat zie je hier.

Ontwikkel net als Coolblue een beeldtaal voor social media. Dit is een bredere versie van een huisstijl. Hierin staat de stijl fotografie, hoe letters op beeld eruit zien, maar ook hoe het niet moet. Laat berichten ook op vaste momenten en dagen terugkomen. Op deze manier weten volgers precies wanneer ze terug moeten komen op de nieuwste berichten te zien.

Groeien op Instagram en wat daarbij komt kijken

Interactie

Op het moment dat een Instagramaccount helemaal ‘on fleek’ is, is het nog niet voorbij. Na het posten van berichten in allemaal dezelfde huisstijl is het tijd voor interactie. Deze interactie is nodig om te kunnen groeien. Like en reageer, volg en praat mee met volgers. Het geven van heel veel liefde zorgt voor interactie, begrip en betrouwbaarheid. Zoals met bijna alles: hoe meer tijd en aandacht je erin steekt, hoe meer je ervoor terugkrijgt. De grootste Instagrammers geven ongeveer drie uur per dag uit aan Instagram. De grootste bedrijven hebben een heel team van medewerkers die aan de social media kanalen werken.

Bedrijfsprofiel op Instagram

Het is mogelijk om op Instagram een bedrijfsprofiel aan te maken. Een bedrijf heeft hiervoor alleen een Facebookaccount nodig. Het is gratis en heeft de volgende functies:

  • Contactbutton: aan uw profiel kunt u nu een contactbutton toevoegen met adres, telefoonnummer en e-mailadres. Dat is handig voor mensen met een lokale winkel of met een webshop bijvoorbeeld. Het is optioneel, u hoeft deze informatie niet te delen, maar het kan wel.
  • Statistieken: eindelijk heeft u meer informatie over het bereik van de berichten, meer dan alleen likes op berichten. Zo ziet u – vanaf het moment dat u een bedrijfsprofiel hebt geactiveerd – hoe vaak een bericht is bekeken, het unieke bereik van een bericht en de betrokkenheid die is samengevat in aantal vind-ik-leuks en reacties. Ook krijgt u meer informatie over volgers: waar komen ze vandaan en hoe laat zijn ze actief.
  • Promoties: hiermee kunt u promoties aanzetten, vanuit de app. U hoeft alleen betaalgegevens toe te voegen en de doelgroep en duur van de promotie bepalen.
  • U kunt altijd weer terug naar een persoonlijk account.

Analyseren van de doelgroep

Het is belangrijk om alle vormen van marketingactiviteiten te analyseren. Zodra een organisatie precies in beeld heeft wie de volgers zijn (man of vrouw), leeftijd, gedrag en interesses, is het makkelijker om hier het eigen gedrag op af te stemmen. Het is slim om hierover een rapport bij te houden. Deze informatie is enorm waardevol voor alle social media kanalen. Een prettige (betaalde) tool voor het maken en bijhouden van statistieken is Iconosquare:

  • Maak slimmere beslissingen met behulp van betere inzichten
  • Bespaar kostbare tijd
  • Plan en plan uw inhoud
  • Vind de beste influencer voor uw bedrijf

Wat kan Outhands internet en media voor u betekenen op het gebied van Instagram?

Wilt u meer weten over het gebruik van Instagram en het meten van statistieken? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com