Outhands Internet & Media

Storytelling: de manier om iemand te raken

Geplaatst op door Jhemyla van Es

De bouwstenen van een goed verhaal. Storytelling is een belangrijk gereedschap voor contentmarketing: verhalen vertellen waar je doelgroep op zit te wachten. Omdat storytelling zo natuurlijk aanvoelt, is het een aantrekkelijke manier om je bedrijf een gezicht te geven of je producten aan de man te brengen: if you can’t tell it, you can’t sell it. Storytelling maakt complexe of moeilijke zaken behapbaar en herkenbaar. 

Er was eens

Storytelling is het inzetten van een verhaal met de daarbij behorende technieken voor het overbrengen van een boodschap of het losmaken van emoties bij de ontvanger. Al rond 335 voor Christus beschreef Aristoteles in zijn Poetica de basiskenmerken van een verhaal: het is een geheel dat een begin, midden en eind heeft. Die vormen samen het plot (of ‘mythos’), volgens Aristoteles het belangrijkste element van een verhaal. Deze gedachtegang leeft nog steeds bij verhalenvertellers. Een goed verhaal voldoet aan minstens 2 van de 3 volgende kenmerken:

  • Het verhaal bestaat uit narratieve elementen: er is een plot met daarin een bepaald conflict of een worsteling van de hoofdpersoon.
  • Het maakt emoties los bij de ontvanger.
  • Het verhaal is authentiek en waar of waarachtig.

Mensen raken

Je kunt nu denken: waarom moet je als bedrijf aan storytelling doen? Omdat storytelling iemand raakt. Het overtuigd mensen en geeft een perfect beeld van een bedrijf. Met een goed verhaal raak je de ervaringen van je publiek. Je maakt ze onderdeel van het verhaal. Zo voelt het net alsof ze dat zelf hebben ervaren, gezien of beleefd. Dan pas zal je boodschap mensen raken op emotioneel niveau en zullen ze die niet snel vergeten, sterker nog: dan vertellen ze de boodschap graag door.

Hieronder een stukje storytelling over de toekomst van Duinrell:

Toekomst. Hugo loopt vandaag de dag nog regelmatig over het park en heeft steevast een twinkeling in zijn ogen. Zijn gladde kinderhuidje heeft plaatsgemaakt voor rimpels en zijn blonden haren zijn inmiddels grijs. Zittend op een houten bankje haalt hij herinneringen op. Terugkijkend op zijn vader Philip die het park opende. Terugdenkend aan zijn eigen schaterlach en het plezier dat hij had als klein mannetje. Vertrouwend in zijn zonen die het park doorlopend blijven uitbreiden en verbeteren.

Wanneer hij verder door het park loopt ziet Hugo de goudgele zon die langzaam opkomt. Hij voelt de natte zachte mist van de ochtenddauw die druppels rond zijn gezicht vormen. Hoort hij de vogels hoog in de bomen een liedje fluiten. Nog een uur en dan klinken weer die heerlijke schaterlachen van de kinderen. Duinrell gaat verder en zal ook in de toekomst het attractiepark zijn waar gezinnen heen gaan voor passie, puurheid en plezier. Daar zullen zijn zonen Philip en Roderick persoonlijk voor zorgen.

Drie basisingrediënten

Storytelling is niet zomaar een verhaal vertellen of opschrijven. Net zoals je niet zomaar ‘risotto’ maakt. Voor ‘risotto’ is risottorijst en bouillon nodig want anders is het gewoon rijst. Hetzelfde geldt voor storytelling. Zonder de onderstaande basisingrediënten is het maar gewoon een stuk tekst…

  • De hoofdpersoon; de persoon waarmee iets gaat gebeuren. In een film vaak de held, maar bij een commercieel verhaal kan dat bijvoorbeeld het bedrijf, de ceo, een product of een dienst zijn.
  • Het incident; er gebeurt iets onverwachts waarna de heldenreis door de onbekende wereld of toekomst begint. Deze hero’s journey uit een boek kan vergeleken worden met de buyer’s journey in een commercieel verhaal.
  • Het conflict; de gebeurtenissen stapelen op tot een climax en de hoofdpersoon slaat zich er op geheel eigen wijze doorheen.

Rijks: “In de praktijk blijkt dat in zakelijke communicatie vaak niet wordt vastgehouden aan deze basisregels. Er zit bijvoorbeeld weinig conflict of drama in een verhaal. Of erger nog, er is geen hoofdpersoon te bekennen. Door terug te vallen op rationele feiten, die minder aanspreken en waar mensen zich niet mee identificeren, komt de boodschap dan niet over. Weggegooid communicatiebudget.”

Wat kan Outhands internet en media voor u betekenen op het gebied van Storytelling?

Wilt u meer weten over de bovenstaande diensten of heeft u een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Rijnsburg, vlakbij Katwijk en Noordwijk in de Duin- en Bollenstreek.Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.