Outhands Internet & Media

Kleurgebruik: Het gebruik van de juiste kleuren

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Waarschijnlijk een van de lastige dingen is het gebruik van ‘kleur’. Vaak zeggen mensen dat je kleurgebruik moet durven. In je interieur, kleren en huisstijl. Kleur is bepalend en geeft een bepaalde sfeer die je niet altijd met woorden kunt omschrijven. In dit artikel leggen we je meer uit over het gebruik en de betekenis van kleuren. 

Kleurgebruik

Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen je logo herinneren, kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor ben je makkelijk herkenbaar, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap. Kleur speelt hierin een belangrijke rol.

Rood

We beginnen bij de primaire kleur rood. Rood is de kleur van vuur. Het geeft een krachtige en assertieve uitstraling. Bekende merken met de kleur rood zijn Coca Cola, KFC en de Nederlandse SP. Rood roept ook een gevoel van trek op waardoor KFC ook de rode kleur gebruikt. In het oude logo van de MC Donalds kwam ook de kleur rood voor.

Oranje

De kleur van energie en levenslust. Wil jij een jonge, frisse en energieke uitstraling? Gebruik dan vooral de kleur oranje. In Nederland staat oranje natuurlijk voor veel meer. Hierdoor legt de gemiddelde Nederlander de link met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen. Een bekend bedrijf met de kleur oranje is de ING en postNL.

Geel

Geel, de kleur van Outhands. De lichtste tint, vlak voor wit. Geel is de kleur van zon en licht, van innovatie en focus. Hadden we al gezegd de kleur van Outhands? Andere bedrijven met de kleur geel zijn: Shell en Jumbo. Ook bezorgdienst DHL gebruikt de kleur geel in combinatie met de kleur rood.

Groen

Sta jij voor kalmte en een bewuste manier van omgaan met de wereld en alle dingen om je heen? Kleur dan je wereld groen. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid en MVO zullen snel geneigd zijn deze kleur te gebruiken om in te springen op de natuurlijke associatie die mensen hierbij hebben. Groen is ook de kleur van GreenCoffins, Starbucks en FSC. Tegenwoordig kleurt ook het logo van de MC Donald’s groen.

Blauw

De kleur van de hemel en de zeven zeeën. Blauw geeft rust en is de kleur van zakelijkheid, standvastigheid en diplomatie. Vooral de zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur. Betrouwbaar overkomen is voor dit soort bedrijven namelijk essentieel.
Philips, de Politie, Rijksoverheid en stichting Doen gebruiken de kleur blauw in hun logo.

Paars

Een mystieke kleur vol verfijning die veel wordt geassocieerd met luxe en vorstelijkheid. Begeeft jouw bedrijf zich graag in hogere sferen? Paars brengt de exclusiviteit waar jij naar zoekt. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij de wat luxere producten. Ook is paars uitgeroepen tot kleur van het jaar 2018.

Magenta

De meest vrouwelijke van alle kleuren. Magenta is gevoelig, intuïtief en zoet. Als je voor zorgzaamheid en gevoeligheid staat is magenta jouw kleurenpartner. Een bekend bedrijf met de kleur Magenta in het logo is LG. Ook vliegmaatschappij Wizzair maakt gebruik van deze vrouwelijk kleur.

Grijs

Soms saai, altijd stabiel. Emotieloos en toch elegant. Met grijs kun je alle kanten op, zonder uit de bocht te vliegen. Grijs is de stabiele basis waarop je kunt bouwen. Grijs wordt vaak gebruikt als basis in een logo en heeft de neiging de kleur die ernaast staat te versterken. Misschien wel het meest bekende bedrijf met de kleur grijs is Apple.

Wat kan Outhands internet en media voor u betekenen op het gebied van kleuren?

Wilt u meer weten over de bovenstaande diensten of heeft u een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.