Outhands Internet & Media

Love at first site, een eerste indruk

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Morgen is het 14 februari: de dag van de liefde. Belangrijk bij de liefde is de eerste indruk en hoe je de aandacht weet te behouden. Dit geldt natuurlijk ook voor een website. De eerste indruk is bepalend voor de bezoekers. Gaan ze verder met het bekijken van de website of klikken ze meteen op het kruisje? 

Love at first site, een eerste indruk

De eerste indruk is bij alles erg belangrijk en zo ook bij de website. Was het een aantal jaar geleden vooral belangrijk om een website te hebben, nu gaat het om de vormgeving. Het is ‘logisch’ dat elk bedrijf en/organisatie te vinden is op het internet. De website dient een heus design te hebben en ook de navigatiestructuur moet perfect in elkaar zitten. Het is van belang dat er een huisstijl terugkomt in het design van de website. Er zijn trends die ervoor zorgen dat jouw website opvalt. Deze trends beschrijven we in dit artikel.

Webanimatie

“Animatie kan een grote rol spelen in het begrijpelijk maken van ideeën en interfaces”, zegt interactief ontwerper Chris Gannon . “In een wereld waarin iedereen haast heeft en de tijd te kort is, kan animatie in korte tijd complexe ideeën overbrengen, terwijl het tegelijkertijd boeiend en informatief is.”
Bruno La Versa, senior digital designer bij Lightful , is het hiermee eens.

“Verhalen vertellen en persoonlijkheid is iets waar nieuwe en oude merken aan werken om de aandacht van gebruikers te trekken, en animaties beginnen hierin een grotere rol te spelen,” zegt hij. “Animaties hebben de kracht van het merk in onze digitale wereld getoond en zullen blijven tonen, waardoor het merk een sterke persoonlijkheid krijgt, waardoor het minder statisch en dynamischer wordt”, zegt La Versa.

Huisstijl

Het is belangrijk dat de huisstijl van een bedrijf terugkomt op de website. Klanten moeten de website al herkennen, zonder eerst het logo te zien. Coca Cola doet dit bijvoorbeeld heel erg sterk. In alles wat ze uitbeelden, herken je direct dat het om Coca Cola gaat. Nu snappen wij dat dit bedrijf gigantisch is en budgetten van miljoenen heeft. Toch is het slim om te kijken hoe dit soort bedrijven hun branding aanpakken.

Heb je al een huisstijl? Laat deze dan zoveel mogelijk terug komen op de website. Zorg er voor dat alle uitingen naar binnen en buiten toe aan deze huisstijl voldoet. Heb je nog geen huisstijl? Laat ons naar je bedrijf kijken en samen met jou een huisstijl ontwerpen. Een huisstijl die past bij de missie en visie, maar ook bij de toekomstdoelen.

Inventieve typografie

In de strijd om oogbollen is typografie een krachtig wapen en het gebruik ervan op internet is dit jaar breder geworden, zegt Kelly Morr, senior manager content strategy bij 99designs . “Typografie is krachtig en hoe groter hoe beter. Dus terwijl neo-groteske sans-serif-stijlen zoals Helvetica in de mode blijven, zijn ontwerpers vertakt en wenden zich tot de enorme verscheidenheid aan beschikbare lettertypen. ”

Het feit dat apparaatresoluties scherper worden en de leesbaarheid verhogen, opent ook de deur voor een stijging van aangepaste lettertypen. “Ontwerpers kiezen voor typografie met heel veel persoonlijkheid, niet alleen voor nadruk, maar ook voor esthetisch effect. Dit alles, plus het drama dat geboden wordt door te grote lettertypen, laat zien dat 2018 niet allemaal over subtiliteit zal gaan, en we kunnen verwachten dat gedurfde trends zich blijven ontwikkelen. ”

Platte uitvoering 2.0

Een plat ontwerp gaat niet dood, maar in 2018 moet het zeker leren zich aan te passen om relevant te blijven, meent Morr. “Dit nieuwe, zogenaamde Flat 2.0 of semi-platte ontwerp, is gebaseerd op het toevoegen van nuance en diepte aan de eerdere ascetische identiteit. Hoe doet het dat? Door een paar ontwerptaboes over te nemen: hellingen en schaduwen. Maar maak je geen zorgen, het is alleen met mate.

Het platte ontwerp heeft invloed gehad op merken als de iOS-pictogrammen Instagram, Stripe en Apple, en speelt ook een hoofdrol bij de spraakmakende herontwerpen van bedrijven als Dropbox en Mastercard.

Morr biedt de Scale-website aan als voorbeeld. “De interface heeft een strikt minimale lay-out, maar beschikt over zachte, oververzadigde gradiënten en maakt veel gebruik van schaduwgebaseerde micro-interacties”, legt ze uit. “Niet alleen worden veel van de aanklikbare knoppen geaccentueerd met langwerpige schaduwen, maar schaduwen benadrukken ook de media en verbreken de pagina. Diepte helpt de visuele hiërarchie te bepalen en kan gebruikers naar invoervelden en call-to-actions op het scherm leiden. ”

Optimaal profiteren van mobiel

2017 was een mijlpaaljaar voor het mobiele web, omdat het gebruik uiteindelijk het browsen doorbrak. En dat betekent dat webontwerpers volgend jaar en daarna meer dan ooit gericht zijn op het mobiele publiek.
“Naarmate we 2018 ingaan, verwacht ik dat innovaties de mobiele functionaliteit die we nog nooit op de desktop hebben gezien, volledig zullen benutten”, zegt Morr.

“2018 zal ontwerpers blijven zien die slimme manieren ontwikkelen om informatie mooi en intuïtief te organiseren, wat leidt tot meer geavanceerde gebruikerservaringen, met de nadruk op micro-interacties en gebaren over pictogrammen en knoppen. Lees hier ons artikel: Een responsive website, wat is dat nu precies?

Een website laten maken in omgeving Katwijk?

Wilt u meer weten over de bovenstaande diensten of heeft u een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.