Outhands Internet & Media

8 tips voor het gebruik van e-mailmarketing

Geplaatst op door Jhemyla van Es

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Je zet het in voor meer traffic naar je website, het stimuleren van verkoop, laagdrempelige communicatie en het verhogen van klanttevredenheid. In dit artikel beschrijven we acht tips om optimaal gebruik te maken van e-mailmarketing.

Inhoud: 8 tips voor het gebruik van e-mailmarketing

  • Gebruik scanbare, mobile-first templates
  • Gebruik een beknopte, duidelijke call to action
  • Ga slim om met je timing

Tip 1: Plaats belangrijke tekst niet in afbeeldingen

De belangrijkste tekst moet te allen tijde als eerst worden gelezen. Plaats je deze tekst in een afbeelding dan heb je kans dat de lezer deze tekst overslaat. Dit kan komen omdat de afbeelding, vanwege de grootte, niet binnen enkele seconden kan laden. De lezer is dan al door naar het volgende kopje en zal ook niet meer terugkeren naar de afbeelding. De boodschap moet direct in het oog springen en niet afhankelijk zijn van laadtijd van de afbeeldingen.

Tip 2: Besteed aandacht aan je onderwerp

Maar liefst 33 procent van de lezers kiest aan de hand van de onderwerpsregel of ze een e-mail wel of niet openen. Het is dus enorm belangrijk dat deze onderwerpsregel perfect is uitgedacht. Maak het onderwerp bij voorbaat niet te lang. De webbrowser zal deze dan vervolgens afbreken waardoor er maar een klein deel blijft bestaan. Het is de bedoeling dat mensen de e-mail moeten openen, maar pas op voor click-bait. Dit kan je reputatie juist schaden als blijkt dat de lezer misleid wordt.

Tip 3: Maak het persoonlijk

Als je het goed doet weet je voor wie je de e-mail schrijft. Het is dan ook van belang dat je hier de content op afstemt. Gepersonaliseerde e-mailskunnen rekenen op een 14 procent hogere click through rate en op 10 procent meer conversie. Stuur niet elk bericht klakkeloos naar elke relatie. Ga na of de relatie die de e-mail ontvangt er ook daadwerkelijk iets aan heeft. Om het makkelijker te maken is het slim om de relatielijst te verdelen in verschillende categorieën. Zo weet je altijd precies naar wie je een e-mail moet sturen.

Tip 4: Gebruik scanbare, mobile-first templates

Voor deze tip is het belangrijk om na te gaan of jouw lezers gebruik maken van hun mobiel. Een normale e-mail is niet duidelijker zichtbaar op een mobiel apparaat. 56 procent van de verzonden e-mails wordt vandaag de dag op een mobiel apparaat geopend. Gebruik daarom scanbare, mobile-first templates. Maak het de ontvanger makkelijk met visuals, duidelijke koppen, een fijn font en een mobile-first, single-column format te gebruiken.

Tip 5: Maak gebruik van interactieve content

Tegenwoordig is het belangrijker om te zorgen voor interactieve content dan eenrichtingsverkeer. Er zijn verschillende opties om te zorgen voor interactie met de lezer. Zo kun je een poll verwerken om te achterhalen wat er speelt onder de lezers, schakelen tussen verschillende afbeeldingen of door te klikken naar een andere locatie. Door gebruik te maken van onverwachte elementen springt een e-mail er echt tussenuit. Op de website van ‘Really Good E-mails’ kun je voldoende inspiratie opdoen voor het maken van de leukste content.

Tip 6: Duidelijke call to action

Een e-mail is meer dan alleen informatie overbrengen. Het is opgezet met een bepaald doel en dat doel is o.a. te behalen met een call to action. Gaat het bijvoorbeeld om de verkoop van een product? Link dan in de e-mail naar de website waar deze producten te koop zijn. Is er een blogartikel geschreven en wil je dat lezers dit artikel ook daadwerkelijk gaan lezen? Dan moet er wel een link naar het blogartikel komen. Zorg te allen tijde voor duidelijkheid en overzicht bij de lezer.

Tip 7: Zorg dat de website up-to-date is

Je kunt een fantastische, mobile-first super e-mail maken met een duidelijke call to action en huizenhoge click through rates, maar als je mensen dan doorstuurt naar een oude, niet mobiele website, ga je niet de resultaten behalen die je voor ogen had. Wanneer een website niet responsive en van deze tijd is, zal 90% van de mensen wegklikken.

8. Ga slim om met je timing

Er is ontzettend veel data die de gedachte ondersteunt dat er een ideale verzendtijd is. In de praktijk blijkt echter dat jouw ideale verzendtijd afhankelijk is van wat werkt in jouw industrie met jouw publiek. Een B2B-publiek zal meer actief zijn tijdens kantooruren terwijl young professionals met hun korte aandacht spanne juist rond een uur of drie op zoek zijn naar afleiding en dan dus openstaan voor het ontvangen van een nieuwsbrief.

Wat kan Outhands internet en media voor jou betekenen op het gebied van e-mailmarketing?

Wilt u meer weten over de bovenstaande diensten of heeft u een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.