Maak je websitedoel concreet

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Maak je websitedoel concreet : Binnen Outhands merken wij dat veel bedrijven een website hebben, maar geen concreet websitedoel. Zonde vinden wij van Outhands, want op deze manier haal je niet de beste resultaten uit de website. Daarom hebben wij speciaal voor jou vijf verschillende websitedoelen op een rijtje gezet.

Maak je websitedoel concreet

Websitedoel 1: Informatie doel

Verlagen van kosten door inzet van een online kanaal en vergroten tevredenheid van klanten. Dit is het hoofddoel binnen het informatie- en servicemodel. Een perfect voorbeeld is een website zoals Independer.

  • Tijdig en volledig informeren relevante doelgroepen;
  • Verhogen percentage informatievragen via het web;
  • Vergroten toegankelijkheid van informatie op het web;
  • Vergroten klanttevredenheid en verbeteren online klantervaring.

Websitedoel 2: Uitgeef doel

Genereren van inkomsten uit advertenties en/of abonnementen. Dat is het uitgeefmodel. Belangrijk bij dit model is het verhogen van aantal clicks op advertenties. Het is ook  belangrijk om de duur van een bezoek zo lang mogelijk te rekken.

  • Aantal bezoekers verhogen én paginabezoeken;
  • Verhogen aantal kliks op advertenties;
  • Maximaliseren opbrengst per pagina;
  • Verlengen duur van bezoek;
  • Verhogen aantal herhaalbezoeken;
  • Verhogen verkoop;
  • Verlengen duur van abonnementen.

Websitedoel 3: Merkbeleving

Een populair website doel van veel websites is het branding model . Het creëren van een merkbeleving staat hierbij centraal. Een goed voorbeeld is de website van Coca Cola. Alles op de website draait om het creëren van een merkbeleving.

  • Verhogen aantal bezoekers;
  • Verhogen frequentie van bezoek;
  • Verlengen van duur op website;
  • Verhogen van interactie bezoeker;
  • Maximaliseren van gebruikerservaring;
  • Communiceren van merkwaarden.

Websitedoel 4: Leads generatie doel

Het generen van potentiele klanten via de website is een belangrijk onderdeel binnen dit model. Naast het verhogen van het aantal bezoekers is het ook van belang om de verkoop te verhogen.

  • Vergroten van het aantal bezoekers;
  • Aanpakken van verkoop;
  • Verbeteren kwaliteit.

Websitedoel 5: Verkoop doel

Het verkoopmodel is zoals de naam het al zegt bedoelt voor online verkopen. Binnen dit model staat het verhogen van het aantal bezoekers centraal. Zonder bezoekers kunnen er immers ook geen verkopen plaatsvinden. Een goed voorbeeld van het verkoopmodel is een website zoals Coolblue.

  • Aantal bezoekers vergroten;
  • Verhogen van de verkoop;
  • Gemiddeld orderbedrag omhoog halen;
  • Aantal herhaalbezoeken vergroten.

Over het algemeen valt een website in één van bovenstaande categorieën. Een tweede categorie kan worden gebruikt om extra doelen te formuleren. Het is eenvoudiger om uw online doelstellingen te formuleren als er een duidelijke keuze is gemaakt. Daarna kunnen we gerichter bepalen welke instrumenten het beste aansluiten bij deze doelen.