Online adverteren + 9 tips

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Online adverteren is in de loop van de jaren steeds belangrijker voor bedrijven. Zeker als de doelgroep voornamelijk online te vinden is. Het is algemeen bekend dat adverteren geld kost, maar belangrijk (mits je het goed doet) geld oplevert. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want waar begin je nou met online adverteren? Outhands geeft 9 tips voor het online adverteren. 

Inhoud: Online adverteren + 9 tips

  • Kies de juiste advertentieformaat;
  • Voorkom ‘clickbait’;
  • Monitor de campagne;
  • Stel een frequency cap in.

Tip 1: Kies de juiste advertentieformaten

Iedereen die veel op onlineplatvormen te vinden is kent het wel. Van die vervelende pop-up banners die heel je scherm beslaan bij het bezoeken van een website. Als je geluk hebt kun je deze nog wegklikken. Vaak is het kruisje nergens te bekennen en zit je verplicht enkele secondes van je tijd te verdoen. Het doel van een advertentie is het verkopen van een product of bijvoorbeeld meer naamsbekendheid te genereren. Doe dit niet met schreeuwerige pop-up banners waar niemand op zit te wachten, maar kies een kleiner en minder storend formaat te gebruiken. Denk aan de ‘medium rectangle’ (300×250 px) of ‘mobile banner’ (320×50 px).

Tip 2: Maak gebruik van de huisstijl

Het is van belang om als bedrijf een huisstijl te hebben. Aan je huisstijl kunnen bedrijven en consumenten het bedrijf herkennen, zonder dat hiervoor een logo nodig is. Gebruik deze huisstijl ook bij het opzetten van een online campagne. Dit maakt de campagne niet alleen professioneel, maar ook herkenbaar en betrouwbaar.

Tip 3: Voorkom ‘clickbait’

Clickbait (letterlijk: “klikaas”) is bij internetjournalistiek en bijvoorbeeld YouTube-amusement het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel, video, e.d., in een poging om de lezer tot een “klik” te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren. Lezers prikken hier snel doorheen of voelen zich misleid. Dit heeft mogelijk een negatief effect op de reputatie van een bedrijf. Zorg dat je geen ‘clickbait’ nodig hebt of gebruik het minimaal.

Tip 4: Denk na over plaatsingen en associaties

Het is belangrijk om goed na te denken over de websites en pagina’s waar je op wilt gaan adverteren. Het is verleidelijk om te gaan voor websites met veel online bezoekers. Pas op voor deze valkuil want belangrijker zijn de bezoekers. Heb je een serieuze advertentie? Dan ga je niet adverteren op Dumpert.nl. Bij veel platformen is het mogelijk om ‘risicocategorieën’, zoals 18+, standaard uit te schakelen.

Tip 5: Monitor de campagne geregeld

Een campagne bedenken en opzetten is een groot karwei en vergt de aandacht. Veel bedrijven zijn daarom blij als de campagne de deur uit is. Het stopt hier alleen nog niet, want je moet weten of de campagne volgens planning verloopt. Controleer daarbij specifiek of de juiste doelgroep benaderd wordt en of er toch geen ongewenste websites tussen zijn geslopen. Monitoring geeft de kans om (tijdig) bij te sturen.

Tip 6: Communiceer over cookiegebruik

Met de nieuwe AVG- wet is het belangrijk om je bezoekers te allen tijde goed te informeren over het cookiegebruik. Welke informatie er wordt opgeslagen en voor welk doel is van belang. Voor meer informatie over de nieuwe wetgeving raden wij aan om de website van Outhands in de gaten te houden.

Online adverteren + 9 tips

Tip 7: Gebruik eigen foto’s

Outhands raadt aan om altijd eigen foto’s of illustraties te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je plagiaat pleegt en torenhoge boetes krijgt. Investeer in een goede fotograaf die mooie, professionele foto’s kan maken. Schrijf voor jezelf op een blaadje welk soort foto’s je nodig hebt en ga dit lijstje met de fotograaf af. Eigen foto’s of illustraties zijn echt het geld waard.

Tip 8: Stel een frequency cap in

Stel een frequency cap in, zodat de doelgroep niet vaker dan bijvoorbeeld vijf keer per dag wordt bestookt met dezelfde boodschap. Overload vormt namelijk een grote bron van irritatie, en kan daarmee mogelijk ook leiden tot reputatieschade. Zoals ook bij tip 3 beschreven.

Tip 9: Zorg voor een goede landingspagina

Zorg voor een goede landingspagina. Zodra iemand op een banner klikt, moet de landingspagina voldoen aan de verwachtingen die de advertentie schept. Zorg voor herkenbaarheid in het ontwerp en richt de website en de landingspagina in volgens de leidende conventies.

Wat kan Outhands internet en media voor u betekenen op het gebied van online adverteren?

Wilt u meer weten over de bovenstaande diensten of heeft u een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.