Outhands Internet & Media

6 tips om effectief naar buiten te communiceren

Geplaatst op door Jhemyla van Es

Veel organisaties vinden het lastig om naar buiten te communiceren. Welk communicatiemiddel is daar nou echt geschikt voor? Het vinden van het juiste communicatiemiddel is al lastig genoeg. Laat staan dat een organisatie weet wat er naar buiten mag en moet gecommuniceerd worden. Om je een beetje op weg te helpen in het doolhof dat communiceren heet, geven wij 6 effectieve tips weg. 

6 tips om effectief naar buiten te communiceren

1. Erken social media als specialisme

Veel organisatie maken de fout om social media niet als specialisme te zien. De tijd dat een secretaresse ‘het er even bij doet’ is voorbij. Het hebben van een social media medewerker binnen het team is tegenwoordig hard nodig. Een medewerker met een Hbo of wo communicatie/marketing achtergrond is hierbij een pre. Een positie waar alle kennis en expertise is verzameld op het gebied van strategie, algoritmen, social advertising en targeting en contentcreatie. Als je tenminste wil dat je content terecht komt bij je doelgroep.

De veranderingen op het gebied van social media gaan zo enorm hard. Op deze reden heb je iemand nodig die de ontwikkelingen op de voet blijft volgen. Hiervoor moet de medewerker zich dagelijks inlezen. Zo snel gaan de veranderingen op dit vlak.

2. Maak gebruik van contentstrategie

Het maken van een contentstrategie is niet meer weg te denken. Nu is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want waar begin je? Het belangrijke wat je moet onthouden is het volgende; Zorg dat de content aansluit bij je organisatie-/communicatiedoelstellingen. Maak altijd contant met verschillende invalshoeken op meerdere manieren. Maak content dat aansluit bij de wensen en behoeften van je klant. Wanneer een organisatie dit te allen tijde in het achterhoofd houdt, moet het goed gaan. De Allerhande van de Albert Heijn is een perfect voorbeeld van contentstrategie.

3. Maak tijd en geld beschikbaar voor het creëren van creatieve content

Deze tip sluit perfect aan bij tip 1. Momenteel is het in kleinere organisaties het geval dat iedere medewerker content mag plaatsen. “Plaats even een bericht op Facebook”, “We moeten iets met LinkedIn doen”, “We moeten iets met Google Adwords doen”. Deze taken gaan naar medewerkers die er geen verstand van hebben. Zodra er geen strategie achter een plaatsing zit, zal het opgaan in het algoritme. Wil je liever geen mediabureau inhuren, dan zal je tijd en geld moet vrijmaken. Investeer in één (het liefst twee) medewerkers die dagelijks bezig zijn met het bedenken van creatieve content.

4. Weet wat de algoritmen doen op social media

Organisaties denken dat je gratis veel mensen kunt bereiken op social media. Wat veel mensen vergeten is dat het aanbod zo groot is, dit onmogelijk is. Miljoenen mensen plaatsen dagelijks content. MILJOENEN mensen! socialmedia-platforms hebben algoritmes ingebouwd om ervoor te zorgen dat de gebruiker de relevantste content als eerst te zien krijgt. Bedrijven zoals Facebook en LinkedIn geven regelmatig een inkijkje in hun algoritme. Zo krijgen familie en vrienden voorrang op Facebook ten koste van updates van organisaties. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn en rekening mee te houden.

5. Maak effectief gebruik van social advertising

Op social media zijn er ook tal van vormen om te kunnen adverteren. Niet alleen op social media, maar ook op Google Adwords. Maak hier zo goed mogelijk gebruik van aangezien het belangrijk is. Vergeet niet dat elke kanaal een andere doelgroep heeft. Stem je advertentie hier ook op af. Misschien wel nog belangrijker: durf nee te zeggen tegen bepaalde kanalen. Omdat half Nederland op Facebook adverteert, wil niet zeggen dat die ook voor jou de beste optie is. Misschien kun je beter op LinkedIn of Instagram adverteren. ‘Gewoon’ maar adverteren heeft vaak geen zin omdat je dan voornamelijk geld weggooit.

6. Experimenteer met Facebook-groepen voor meer interactie

Ook Facebook-groepen bieden kansen om met specifiekere doelgroepen in gesprek te raken. Facebook-groepen bestaan al langer, maar sinds kort is het ook mogelijk deze te koppelen aan je organisatiepagina. Deze groepen bieden kansen om de interactie met je doelgroep naar een hoger niveau te tillen. Je kunt namelijk groepen aanmaken die over een specifiek onderwerp gaan, bijvoorbeeld over de herontwikkeling van een speeltuin in een wijk. Je kunt zelf bepalen of je de groep een open of besloten karakter geeft.

Wat kan Outhands internet en media voor jou betekenen op het gebied van de social media?

Wil je meer weten over de bovenstaande diensten of heb je een andere vraag naar aanleiding van dit artikel? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.