Online viert geen vakantie

Geplaatst op door Jhemyla van Es

De vakantie periode is weer aangebroken en dat betekent vaak een rustigere periode in het bedrijfsleven. Het komt veel voor dat bedrijven de online marketingactiviteiten op een laag pitje zetten. Zodra de zomermaanden voorbij zijn wordt er vervolgens weer volop ingezet op de marketing. Dit is een grote fout omdat al het voorafgaande werk hierdoor verloren gaat. Online viert geen vakantie.

outhands-gaat-offline_2-2

Een online marketingcampagne is geen kwestie van ‘dat doen we wel even’. Achter een online marketingcampagne zit een doel en een plan hoe je dit doel gaat bereiken. Het is nooit te laat om een doel en een plan te bedenken. Wel is het zonde als je tijdens dit proces de stekker er gedeeltelijk uittrekt. Waarom? Omdat al het voorafgaande werk dan voor niets is geweest. Online volgers houden van structuur en regelmaat. Wanneer een bedrijf denkt dat er geen tijd meer nodig is voor de kanalen, dan steekt een volger ook geen tijd meer in jouw bedrijf.

Social media in de vakantie

Stel: je posten vijf keer in de week een bericht op Facebook, Instagram of Twitter. Dan is het logisch dat wanneer er minder personeel is (op vakantie) je dit aantal wilt terugdraaien. Om vervolgens terug te gaan naar twee keer in de week is niet reëel. Een ezelsbruggetje om te onthouden: halveer nooit het aantal maar ga er boven zitten.

Bijvoorbeeld: 5:2 = 2,5 (daarboven zitten is 3).

Het is dus reëel om in plaats van vijf keer een bericht te posten, terug te gaan naar drie keer. Plaats je veel vaker een bericht dan moet je nagaan of je misschien niet teveel plaats. Volgers kunnen dit zien als spam en dat is ook niet waar je op zit te wachten. Plaats je meerdere keren op een dag dan is het slim om de bovenstaande formule terug te brengen naar ‘per dag’.

Online marketing

De content die je in de zomer plaatst zal anders zijn dan de content in de winter. Zeker als het mooi weer is brengen minder mensen hun tijd door op social media. Ga voor luchtige content zoals een foto van de pauze (die het team uiteraard in de zon doorbrengt). Ga voor leuke video’s en plaats de content grotendeels in de avonduren. Overdag zijn mensen op het strand of een dagje weg. In de zomer zie je dat de mobiel pas weer tevoorschijn komt wanneer het een beetje afkoelt. De juiste tijd is rond een uur of 20:00 uur in de avond. Met verschillende tools kun je ervoor kiezen om berichten in te plannen.

Conclusie: Vind je het lastig om te bepalen welke content je moet plaatsen in de zomer? Heb je misschien nog helemaal geen online marketingplan? Neem contact op met Outhands en wij communiceren graag wat wij als marketingbureau voor jou kunnen betekenen.

Jhemyla van Es

Jhemyla heeft haar bachelor in Arts - Communicatie behaald aan de Hogeschool Leiden. Vervolgens heeft zij haar bij verschillende bedrijven gespecialiseerd in de Marketing-, Communicatie- en PR sector. Jhemyla is werkzaam als communicatiespecialist bij Outhands en blogt twee keer in de maand op Outhands.nl.