3 tips om de conversie om jouw website te verhogen

Geplaatst op door Jhemyla van Es

De tijd dat een website er alleen is om informatie te verschaffen is voorbij. Vaak is de doelstelling om iets te verkopen. Helaas is dit nog niet zo gemakkelijk als iedereen denkt. Toch zijn er drie tips die wij graag aan jou meegeven. Tips die iedereen makkelijk kan toepassen en de conversie verhogen. Lees nu: 3 tips om de conversie om jouw website te verhogen .

emailmarketing_3

Tegenwoordig vragen veel organisatie om te werken aan de conversieoptimalisatie.  De wereld van conversieoptimalisatie is sterk in ontwikkeling en wordt als markt steeds volwassener. Waar de conversie-optimalisatie experts vroeger de kleur van een button testten, is het tegenwoordig een strategische pijler geworden. Er is steeds meer aandacht voor on-site verbeterslagen die voor een hogere gebruiksvriendelijkheid, en in lijn daarmee, voor een hogere conversieratio moeten zorgen aldus Martijn van Royen.

Tip 1: Information Bias

De naam zegt het eigenlijk al. Wij mensen willen graag veel informatie vergaderen alvorens we een beslissing nemen. We zijn gewend om eerst veel research te doen met de bedoeling om zo goed mogelijk te kunnen beslissen. Het is belangrijk om de doelgroep deze informatie te geven. Doe daarom altijd onderzoek naar de doelgroep. Wat wil de doelgroep precies weten voordat ze tot koop overgaan. Op deze manier blijft de klant niet in het ongewisse en zal sneller overgaan tot koop.

Tip 2: Loss Aversion

Mensen houden er niet van om dingen ‘mis te lopen’. Het is daarom verstandig om in verliestaal te spreken in plaats van winsttaal. Op deze manier kun je meer winst genereren door het toepassen van psychologie. ConsumPsy heeft hier onderzoek naar gedaan en de taal op de website aangepast. Het ging hierbij om het stukje over de nieuwsbrief. Door in verliestaal te praten in plaats van winsttaal is het aantal aanmelding met vier keer zoveel gestegen. Booking.com is het perfecte voorbeeld van een bedrijf dat Loss Aversion veel toepast.

  • Ze vertellen hoe populair de accommodatie is.
  • Ze laten zien hoe weinig er nog beschikbaar is.

Tip 3: Processing Efficacy

Je kunt de conversie op een website verhogen door het toepassen van Processing Efficacy. Dit houdt in dat wanneer een tekst vloeiender verloopt, mensen er positiever op reageren. Omgekeerd geldt hetzelfde. Wanneer een tekst of proces moeilijk te begrijpen is, reageren we instinctief negatief. Zo hebben verschillende experimenten aangetoond dat mensen positiever reageren op, en het vaker eens zijn met, teksten die eenvoudiger zijn om te lezen. Minder cognitieve inspanning geeft een positief gevoel.

Meer weten over conversieoptimalisatie? Neem contact met ons op en dan kijken we samen naar de opties. Mis niet langer de nieuwste inzichten op het gebied van marketing door het lezen van onze blog.

Jhemyla van Es

Jhemyla heeft haar bachelor in Arts - Communicatie behaald aan de Hogeschool Leiden. Vervolgens heeft zij haar bij verschillende bedrijven gespecialiseerd in de Marketing-, Communicatie- en PR sector. Jhemyla is werkzaam als communicatiespecialist bij Outhands en blogt twee keer in de maand op Outhands.nl.