Outhands Internet & Media

Het belang van marketing

Geplaatst op door Jhemyla van Es

‘Marketing’, een veelgehoord begrip in de ondernemingswereld. Ook bij Outhands maken we gebruik van marketing. Het helpt ons bedrijf groeien en de naamsbekendheid te vergroten. In de loop der jaren hebben wij gemerkt dat veel ondernemingen nog niet bekent zijn met het begrip ‘marketing’. Vanaf vandaag komt daar verandering in want in dit artikel komt alles aan bod op het gebied van marketing en wat daarbij komt kijken.

Dit is marketing

Op leren.nl hebben ze een heel makkelijke en duidelijke omschrijving van het begrip marketing:

“Als u moeite heeft te onthouden wat marketing inhoudt, denk aan de oorsprong van het woord. Daar zit niet voor niets de stam markt in. Op het marktplein ontmoeten aanbieders en klanten elkaar. De goede oude marktkoopman of standwerker moest meer kunnen dan hard roepen (sales) alleen. Hij moest ook weten welke producten hij meenam naar welke stad.
Hij moest zijn kraam op de goede plaats neerzetten, bijvoorbeeld in de buurt of juist ver weg van concurrenten. Uiteraard moest hij benul hebben van de gangbare prijzen. Hij moest snappen waarom zijn klanten juist bij hem zouden willen kopen, in plaats van bij zijn buurman, die misschien wel ongeveer hetzelfde product verkoopt. Hieruit blijkt dus hoe veelzijdig marketing is. De marktkoopman was zijn eigen marketing- en salesafdeling ineen (en logistiekafdeling, nu we toch bezig zijn).”

Soorten marketing

Er is niet één soort marketing waar onderneming gebruik van kunnen maken. Er zijn veel verschillende soorten met elk hun eigen voor- en nadelen. Welke soorten er zijn zullen wij hieronder voor u gaan beschrijven:

Actiemarketing

Wilt u graag korte termijn resultaten behalen? Dan is actiemarketing perfect voor uw onderneming. De naam zegt het al: er moet actie gebeuren, op een korte termijn. Een voorbeeld: Voor een finale wedstrijd van de wereldkampioenschappen voetbal heeft Nike speciale ontwerpen gemaakt. Omdat Nike op voorhand nooit kan weten wie er in de finale komt, maakt Nike het shirt niet van tevoren. Nike maakt deze shirts pas zodra bekend is wie er in de finale staat. Het merk heeft hierdoor maar heel kort van tevoren de tijd om het bekendheid te geven. Onder het begrip actiemarketing komen er verschillende soorten voor:

Belevingsmarketing

Deze vorm is één van de lastigste varianten die er is. Zoals de naam het al zegt is het de bedoeling dat u een beleving gaat creëren. Deze vorm van marketing kost vaak veel tijd en ook veel geld. Daarom voeren vooral grote bedrijven zoals Starbucks en Coca Cola deze uit. Het merk is al een beleving op zich.

Eventmarketing

U raad het al, een onderneming maakt hierbij gebruik van een evenement. Door het organiseren van een evenement of meedoen aan een evenement hoopt een onderneming voor zijn of haar product snel onder de aandacht te brengen.

Salespromotie

Producten onder de aandacht brengen door het gebruik van kortingen en aanbiedingen. Naast een aanbieding en korting kan de onderneming ook gebruik maken van een bonus. U kunt hierbij denken aan een tweede product gratis weggeven.

Direct marketing

Marketing en communicatie zijn twee begrippen die niet zonder elkaar kunnen. Zonder communicatie is er namelijk geen marketing mogelijk. Een voorbeeld van marketing is ook het gebruik van reclame op de televisie of in de kranten. Dit is misschien ook wel de vorm die de meesten mensen kennen. Direct marketing is eigenlijk het tegenovergestelde van de reclame op tv en in de kranten. Bij direct marketing is er sprake van een directe benadering. Het grote voordeel hiervan is dat u de reactie van een klant kunt zien door middel van metingen. Vormen van direct marketing zijn:

  • Persoonlijke verkoop
  • Direct e-mail
  • Geadresseerde post
  • Telefoon

Doordat deze vorm van marketing gericht is op de klant kunt u altijd een goed aanbod doen. De kans dat de klant deze dan ook aanneemt is aanzienlijk groter. Wel neemt deze vorm van marketing erg veel tijd in beslag. U moet afwegen of de hoeveelheid tijd het waard is.

Guerrilla marketing

Guerrillamarketing is een marketingtechniek die poogt om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. Guerrillamarketing is erop gericht om in een zeer korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek te behalen. Veelal zijn deze kosten een fractie van de kosten die dure campagnes met zich meenemen.

Omdat het vaak om ludieke, veelzeggende acties of een bijzondere stunt gaat, is guerrillamarketing snel en effectief. Op deze wijze bereiken ondernemingen een groot publiek. Hierbij zijn blogs, radio en televisie bij een goede stunt graag bereid om de campagne te melden als nieuws of curiositeit. Dit maakt dat de kosten voor een guerrilla actie voor ondernemingen laag zijn in verhouding met het resultaat hiervan

Een goed voorbeeld van een geslaagde Guerrillamarketing is die van de Zeeman. Het bedrijf had zich onder de naam FRANK ingeschreven voor de modeweek en een show ontwikkeld. Pas helemaal aan het einde bleek dat de kleding eigenlijk van Zeeman was. De boodschap? Er goed uitzien, hoeft niet duur te zijn.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen. In de breedste zin kan elke e-mail die is gestuurd naar een potentiële of huidige klant worden beschouwd als e-mailmarketing, maar deze term wordt normaal gebruikt om te verwijzen naar:

  • Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een onderneming met zijn huidige of oude klanten en om klantloyaliteit en herhaal aankopen te vergroten.
  • Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe klanten te werven of om oude klanten te overtuigen iets onmiddellijk te kopen.
  • Toevoegen van reclame in e-mails die door andere bedrijven naar hun klanten worden gestuurd.

Voordeel van e-mailmarketing zijn de kosten, deze liggen namelijk erg laag. Het gebruik is eenvoudig en er zijn geen uitgebreide campagnes nodig om gebruik te maken van e-mailmarketing. Een nadeel is dat klanten het als SPAM kunnen zien.

Outhands en marketing

Outhands Internet en Media uit Noordwijk voert voor verschillende klanten de marketingactiviteiten uit. Wilt u dat Outhands een marketingplan voor uw bedrijf maakt? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Dat kan ook, kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie over marketing. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.

Bron: www.pexels.com