Conversie optimalisatie

Allereerst: conversie binnen de e-commerce is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel.  Doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel. Om dit te bereiken zijn er verschillende manieren op de conversie te optimaliseren. Een bekende vorm van optimalisatie zijn de A/B-testen.

“De A/B-test is een marktonderzoekmethode die gehanteerd wordt om te onderzoeken wat de efficiëntste van twee mogelijkheden is. De reden waarom deze manier veel gehandhaafd wordt is vanwege de duidelijk, goed te interpreteren resultaten. Om te beginnen is deze methode zeer geschikt. Desondanks, voor een nog betere optimalisatie is het verstandig om een stap verder te gaan.”

Conversie optimalisatie

Het is belangrijk om naar meerdere onderdelen op de website te kijken. Hierbij is het ook van belang om meerdere onderdelen te durven verbeteren. Je kunt voorbeeld denken aan propositie, techniek, content, visueel design en in het bijzonder interactie-ontwerp. Om dit te kunnen realiseren is het belangrijk om de volgende vier stappen te volgen:

Stap 1: Gedrag van de bezoekers analyseren

De basis voor een conversie optimalisatie ligt bij het analyseren van de pagina’s. Op welke pagina’s liggen de kansen? Kortom, het is zaak dat een organisatie deze kansen in een overzicht verwerkt. Na dit overzicht kan de verantwoordelijke persoon een planning maken. Het is belangrijk om hierin onderscheid te maken tussen microconversies en macroconversies: de kleine stappen die bezoekers moeten zetten en het uiteindelijke doel waarvan jij wil dat ze het gaan bereiken.

Stap 2: Formuleer een onderbouwde hypothese

Een hypothese is een veronderstelling over hoe je een conversieprobleem denkt op te lossen. Je kan een hypothese op verschillende manieren formuleren, bijvoorbeeld: “als (ik de buttons op de website rood maak in plaats van blauw) dan (vallen ze meer op) met als resultaat (dat bezoekers er vaker op klikken).” Of: “Door (de buttons op de website rood te maken in plaats van blauw) zullen (ze meer opvallen, en daardoor eerder gezien en dus vaker aangeklikt worden).”

Stap 3: Breng de hypothese in de praktijk

Het in de praktijk toepassen van de verschillende hypothesen kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld via:

  • Sequential testing
  • Testplan/testrapport
  • Split testing

Stap 4: Meet de resultaten

Tot slot: de laatste stap is het goed meten van de resultaten van de (mogelijke) verbeteringen die je in de praktijk hebt gebracht, en daarmee aan de slag gaan. Van meten is het weer een kleine stap naar analyseren (stap 1). Wie structureel aan de slag wil gaan met conversie-optimalisatie, ziet deze vier stappen dan ook niet als een rechte lijn, maar als een cyclus.

Outhands heeft voor de volgende klanten conversie optimalisatie gerealiseerd: DBS2.  Meer weten? Twijfel niet en neem contact met ons op. Alleen meer informatie? Kom gerust eens langs voor een kopje koffie en wij voorzien je graag van meer informatie. Ons kantoor is gevestigd in Noordwijk, vlakbij Katwijk en Rijnsburg in de Duin- en Bollenstreek. Bellen kan natuurlijk ook naar 071 78 532 15 of stuur een e-mail naar info@outhands.nl en wij helpen je graag verder in het proces. Voor support kun je een e-mail sturen naar support@outhands.nl.